Augusti: Aktiespararna bettar på spel

Privatspararna gör 144 100 affärer per dag i augusti. Det är en minskning med 10 procent jämfört med månaden innan.

”Efter en förhållandevis lugn start på börssommaren blåste det upp igen i början av augusti, då oroande räntesignaler och upptrappningen av handelskriget fick världens börser på fall. Privatspararna visar dock fortsatt god tillförsikt till börsen och har nu nettoköpt aktier tolv månader i rad”, säger Johanna Kull, sparekonom Avanza.

Köplistan domineras av månadens kursförlorare och toppas av spelbolaget Kindred. Även spelunderleverantören Evolution Gaming och spelbolaget Leo Vegas tar plats på köplistan.

Köper Säljer
Kindred H&M
Volvo THQ Nordic
Evolution Gaming Fortnox
ABB ICA Gruppen
Leo Vegas Kappahl
Securitas Atlas Copco
Atlas Copco Industrivärden
SEB Skanska
SSAB Nibe
Resurs JM
Källa: Avanza

”Spelbolagen har länge varit småspararfavoriter och senaste månadens branta kursfall på över 10 procent har inte avskräckt. Spararna har snarast sett det som köpläge. En tendens som syns, och som är lite oroväckande, är att många som investerar i bolagen är väldigt tungt exponerade mot spelsektorn generellt. Det skulle minska risken i sparandet om de breddade sig till fler branscher”, säger Kull.

Utmärker sig på köplistan gör även lastbilstillverkaren Volvo.

”Sommarens makroekonomiska stök och de svagare konjunktursignalerna har pressat cykliska bolag som Volvo, vars aktiekurs tappat nära 20 procent på ett år. Samtidigt har antalet aktieägare ökat med 25 procent och privatspararnas köp drogs upp ytterligare en nivå efter att storägaren Industrivärden ökat på sitt innehav under månaden”, säger Kull.

Säljlistan kännetecknas av vinsthemtagningar från månadens kursvinnare och toppas av klädjätten H&M.

”H&M ser ut att ha vänt den negativa försäljningstrenden, vilket gett effekt på aktien som är en av årets kursvinnare. Spararna som länge sett sitt innehav lysa rött i depån, väljer dock att säkra hem en del av årets uppgång och minskar på H&M i aktiegarderoben”, säger Kull.

Statistik privat handel

Augusti Juli Förändring Augusti Förändring
Antal affärer** per dag, st  2019*  2019 månad %  2018  år %
Avanza  100 900 111 600 -10 99 200  2
Nordnet  41 200 45 300 -9 45 100  -9
Skandiabanken  2 000 2 400 -17 2 200  -9
Privatspararna, totalt  144 100 159 300 -10 146 600  -2

*     Preliminära siffror.
**    Med affärer avses köp- och säljtransaktioner vid Nasdaq Stockholm och First North. Statistik från Nasdaq.

Johanna Kull, sparekonom Avanza, 070-452 48 34
E-post: johanna.kull@avanza.se, Twitter: @kulljohanna

Efter en förhållandevis lugn start på börssommaren blåste det upp igen i början av augusti, då oroande räntesignaler och upptrappningen av handelskriget fick världens börser på fall. Privatspararna visar dock fortsatt god tillförsikt till börsen och har nu nettoköpt aktier tolv månader i rad.
Johanna Kull, sparekonom Avanza