Februari: Småägare storhandlar småbolag

Privathandeln i aktier var höga 69 400 aktieaffärer per dag under februari vilket är 23 procent över samma månad i fjol. ”Spararna har sålt ovanligt mycket aktier senaste månaden. I takt med att bolagen lämnat sina rapporter och börsen varit skakig. På köpsidan finns dock småbolag som också är årets vinnare på börsen. Spararna har ökat handeln i småbolag med hela 20 procent senaste månaden. Mest sålda är samtidigt storbolagen Swedbank, Volvo och Ericsson, säger Claes Hemberg", sparekonom hos Avanza Bank. Belåningen av aktier nådde nya rekordnivåer under mitten på månaden, tio procent över den förgående månaden. Men i takt med att bolagen lämnade sina rapporter så har spararna valt att sälja och i slutet av månaden har belåningen snabbt fallit tillbaka mot januarinivån.

Privatpersoners handel efter börskraschen 2008 har gått i tre vågor, i takt med att olika börslistor stigit mest. Våren 2009 återhämtade sig först storbolagen stundtals med nära 20 procentenheter bättre än övriga bolag. Detta fick spararna att välja storbolag. Hösten 2009 vann däremot de mellanstora bolagen med över tio procent. Detta fick privatpersoner att även köpa mellanstora bolag. Hittills 2010 är småbolagen de klara vinnarna. Och det märktes i februarihandeln. "Småbolagen är hittills i år upp sex procent. Det är klart bättre än mellanstora bolagens en procent och de stora bolagen som fortfarande är på minus. Detta märks också tydligt i spararnas val som ökat småbolagshandeln över 60 procent jämfört med samma månad i fjol", säger Hemberg. Handeln i småbolag har i år ökat 20 procent i år jämfört med snittet 2009 och 30 procent jämfört med snittet 2008. Men intresset för småbolag är fortfarande långt ifrån gamla toppnivåer. Under våren 2007 kulminerade handeln i småbolag på 7 000 affärer per dag. Bland spararnas mest köpta storbolag märks också en rad ovanliga bolag som Electrolux, Nordea, Atlas Copco, Autoliv och ABB. Helt saknas bolag som H&M och en rad folkaktier som annars brukar dominera köpsidan. Snittaffären i storbolagen är fortsatt betydligt större än i småbolagen eller 60 000 SEK per aktieaffär i storbolagen jämfört med 24 000 SEK i småbolagen. Utlåningen hög Utlåningen för aktieköp har varierat kraftigt under månaden. Inför rapportperioden ökade spararna belåningen med ytterligare tio procent, till sex procent av värdet. Varefter bolagen rapporterade minskade däremot belåningen och i slutet av månaden är belåningen sex procent över nivån vid månadens inledning. Mest köpta Mest sålda Boliden Swedbank Electrolux Volvo Nordea Ericsson Atlas Copco Oriflame SEB Kinnevik Autoliv SKF Alliance Oil Astra Zeneca ABB Getinge Hexagon Elekta Skanska SCA Källa: Avanza Banks sparare Statistik privat handel Antal affärer* Förändring Förändring Feb Jan Feb per dag, st en månad ett år 2010 2010 2009 Avanza Bank -9 % 29 % 35 500 39 000 27 500 Etrade 4 % 22 % 5 600 5 400 4 600 Nordnet -11 % 16 % 26 300 29 500 22 700 Skandiabanken -20 % 18 % 2 000 2 500 1 700 Särredovisar Särredovisar Övriga banker ej ej - - - Privatspararna, totalt -9 % 23 % 69 400 76 400 56 500 Avanza Banks Förändring Förändring 28 Feb 31 Jan 28 Feb sparare, en månad ett år 2010 2010 2009 preliminärt Sparkapital, 36 000 MSEK -1 % 79 % 64 500 64 900 Utlåning, MSEK 6 % 174 % 3 830 3 630 1 400 Inlåning, MSEK -3 % 6 % 8 300 8 570 7 800 Konton, st 2 % 27 % 294 300 287 200 232 600 Feb Jan Feb 2010 2010 2009 Nettosparande, MSEK -54 % 232 % 1 030 2 250 310 * Med affärer avses köp- och säljtransaktioner vid NASDAQ OMX Stockholm, First North och Burgundy. Statistik från NASDAQ OMX och Burgundy. För mer information: Claes Hemberg, sparekonom Avanza Bank, telefon 070-861 80 47 avanzabank.se