Förändringar i styrelsen för Försäkringsaktiebolaget Avanza Pension

Vid Försäkringsaktiebolaget Avanza Pensions årsstämma den 19 mars valdes Anders Scherlund och Viktor Fritzén in som nya styrelsemedlemmar. Anna Kinberg Batra lämnar styrelsen.

Anders Scherlund och Viktor Fritzén har valts in som nya styrelsemedlemmar i Försäkringsaktie­bolaget Avanza Pension. Anders Scherlund har en lång bakgrund från Bank- och Försäkrings­branschen, bland annat genom operativt arbete och styrelseuppdrag i Nordea Liv & Pension samt som VD för Addeno, där han arbetar med förändringsinitiativ i olika organisationer. Viktor Fritzén, som också är styrelseledamot i Avanza Bank Holding AB, har en bakgrund från Finans- och Spelindustrin som analytiker och senast som finanschef i Leo Vegas.

Anna Kinberg Batra, som valdes in som ny styrelseledamot i maj förra året, lämnar styrelsen. Hon föreslås bli ny ledamot i styrelsen för Collector AB, vilket inte är förenligt med hennes uppdrag inom Avanza.

”Viktor med sin finansiella bakgrund samt Anders långa erfarenhet från livförsäkringsbranschen utgör starka tillskott i styrelsen och vårt arbete med att demokratisera pensionssparandet i Sverige. Jag vill också passa på att tack Anna för hennes arbete i styrelsen”, säger Rikard Josefson, styrelseordförande Försäkringsaktiebolaget Avanza Pension.

”Jag vill tacka Avanza för förtroendet över att ha fått vara en del i Avanza Pensions styrelse. Det är en viktig bransch med stora krav på förändring, där jag hoppas Avanza fortsätter att göra ett betydelsefullt arbete”, säger Anna Kinberg Batra.

Rikard Josefson, VD Avanza och styrelseordförande Försäkringsaktiebolaget Avanza Pension,
070-206 69 55, rikard.josefson@avanza.se

Avanza är en digital plattform för sparande och investeringar som grundades 1999. Moderbolaget Avanza Bank Holding AB (publ) är noterat på Stockholmsbörsen. Avanzas kundlöfte är att du som kund ska få mer pengar över till dig själv än hos andra banker eller pensionsbolag. Tjänsterna inkluderar bland annat sparande i aktier, fonder, sparkonton samt bolån och ett starkt pensionserbjudande. Avanza har drygt 850 000 kunder med mer än 300 mdr SEK i totalt sparkapital. Det motsvarar 3,8 procent av den svenska sparmarknaden. Avanza är störst sett till antalet transaktioner på Stockholmsbörsen bland svenska banker. Avanza har de senaste nio åren vunnit SKI:s (Svenskt Kvalitetsindex) utmärkelse "Årets nöjdaste sparkunder". För mer information besök: https://www.avanza.se/ir

Viktor med sin finansiella bakgrund samt Anders långa erfarenhet från livförsäkringsbranschen utgör starka tillskott i styrelsen och vårt arbete med att demokratisera pensionssparandet i Sverige. Jag vill också passa på att tack Anna för hennes arbete i styrelsen.
Rikard Josefson, styrelseordförande Försäkringsaktiebolaget Avanza Pension
Jag vill tacka Avanza för förtroendet över att ha fått vara en del i Avanza Pensions styrelse. Det är en viktig bransch med stora krav på förändring, där jag hoppas Avanza fortsätter att göra ett betydelsefullt arbete.
Anna Kinberg Batra