Januari: Aktiefonder lockar åter

Avanzas sparare gör 2,5 fondbyten per fondkund i januari. Det är på samma nivå som i december, visar statistik från 462 100 fondkunder hos Avanza.

”Efter ett av de sämsta kvartalen på flera år har börsåret 2019 fått en rivstart och världens börser studsat tillbaka upp i januari. Även spararna andas optimism efter några mer försiktiga månader och de nettoköper aktiefonder för första gången sedan september”, säger Johanna Kull, sparekonom Avanza.

Även om spararna hittat tillbaka till aktiefonder är det företagsobligationsfonder, vilka var förra månadens mest sålda fonder, som toppar köplistan i januari.

Mest köpta Mest sålda
Företagsobligationsfonder Europafonder
Globalfonder Läkemedelsfonder
Fastighetsfonder Hedgefonder
Brasilienfonder Råvarufonder
Teknikfonder Nordenfonder
Källa: Avanza

”Om man har rätt förväntningar och sparar på lite kortare sikt kan företagsobligationsfonder vara ett alternativ som ger dig lite mer än bankräntan. En försiktig företagsobligationsfond kanske kan ge dig i bästa fall 2 till 3 procent per år i det här ränteläget, vilket är ungefär 1 procent mer än den bästa sparräntan”, säger Kull.

Globalfonderna gör en återkomst på köplistan, efter att under den frostiga börshösten spenderat en tid i sparkylan.

”En stor del av höstens försäljningar kom från just globalfonder, så att dessa ligger i topp när sparandet återigen vänder till aktiefonder är helt naturligt. Det här är också den bredaste formen av börssparande och fonderna har därför en naturlig plats i en långsiktig sparportfölj”, säger Kull.

Säljlistan domineras av Europafonder.

”Europa har varit en besvikelse senaste året och tampas fortfarande med svagare vinsttillväxt och viss politisk osäkerhet, inte minst i form av Brexit. Med två månader kvar tills Storbritannien ska lämna EU, finns det fortfarande inte något utträdesavtal på plats. Skulle det i slutändan bli en hård Brexit kommer det påverka hela regionen. Att spararna nu väljer att ta ned risken här, känns därför helt naturligt. Du får dessutom ungefär 20 procent Europa i en globalfond”, säger Kull.

Fondhandel

Januari2019  December
Förändring
månad %

Januari

Förändring år %
Fondkunder 462 100 459 200 1 401 500 15
Fondaffärer, st. 1 136 300 1 139 100 0 1 210 500 -6
Fondaffärer per kund och mån, st 2,5 2,5 0 3,0 -17
Fondaffärer per dag, st 37 900 38 000 0 39 000 -3

Johanna Kull, sparekonom Avanza, telefon 070-452 48 34, avanza.se

Efter ett av de sämsta kvartalen på flera år har börsåret 2019 fått en rivstart och världens börser studsat tillbaka upp i januari. Även spararna andas optimism efter några mer försiktiga månader och de nettoköper aktiefonder för första gången sedan september.
Johanna Kull, sparekonom Avanza