• Avassa/

Avassa stänger ny finanseringsrunda, välkomnar H&M-gruppen som strategisk investerare

Report this content

1 oktober 2024. Stockholm, Sverige. Avassa är en svensk leverantör av en edge-plattform för applikationer som körs i så kallade edgemiljöer. De välkomnar nu den globala modekedjan H&M-gruppen som investerare, ett steg i modeföretagets fortsatta modernisering av applikationer och IT infrastruktur ute i fysiska butiksmiljöer.

Edge computing har i global skala revolutionerat hur IT-miljöer designas. Data, sensorer och IT-infrastruktur flyttas från molnet ut till så kallade edgemiljöer, det vill säga till fabriker, fordon eller i fallet med retail, ut till de fysiska butiksmiljöerna. Det leder till avsevärt förbättrad tillgänglighet på applikationer och svarstider i nästintill realtid. Avassa erbjuder en plattform som tjänst (PaaS) för hantering av applikationer och infrastruktur som körs i edge-miljöer. Lösningen möjliggör en effektiv livscykelhantering av applikationer i edgemiljöer, samt skapar en robust infrastruktur som fungerar oavbrutet även i offlinescenarier, säkert i exponerade butiksmiljöer och som stärker innovationskraft.

H&M-gruppen har sedan tidigare valt Avassa Edge Platform för hantering av edge applikationer som en nyckelkomponent i ett bredare initiativ för att förnya IT-infrastrukturen i butikerna. Som en vidareutveckling av samarbetet utökar nu H&M-gruppen sitt engagemang i Avassa genom att investera i företagets fortsatta tillväxt, tillsammans med befintliga investerare, Fairpoint Capital och Industrifonden.

"Vi är stolta över att välkomna H&M-gruppen som investerare. Den här investeringen understryker H&M-gruppens engagemang kring att bygga en säker och innovativ IT i butikerna, redan uppvisat genom implementeringen av Avassa Edge Platform. Retail är en av de snabbast växande branscherna inom edge computing och vi är stolta över att få samarbeta tätt med H&M-gruppen, marknadsledare inom den kategorin. Vi är också tacksamma gentemot våra befintliga investerare för deras förnyade förtroende," säger Fredrik Lundberg, VD och co-founder av Avassa.

”Vi är glada över att fördjupa vårt partnerskap med Avassa genom denna investering och ser fram emot att fortsätta använda Avassa som en viktig komponent för att förbättra vårt arbete kring edge computing inom H&M-gruppen”, säger Katharina Gromotka, Investment Manager at H&M Group Ventures.

Genom detta strategiska samarbete med H&M-gruppen visar Avassa sin hängivenhet till att fortsatt erbjuda en ledande plattform för hantering av applikationer och infrastruktur i edgemiljöer.

Amy Simonson
amy@avassa.io

Om Avassa

Företag efterfrågar effektiv livscykelhantering, stöd för offlinescenairer och robust säkerhet för applikationer och infrastruktur som körs i edgemiljöer. Avassa Edge Platform är en plattform unikt byggd för Edge- och IIoT-miljöer för att hantera applikationer och infrastruktur. Den gör det möjligt för företag att säkert och remote uppdatera, monitorera och hantera edge-applikationer och infrastruktur, i stor skala och där uppkoppling inte kan tas för givet. Baserade i Stockholm, Sverige, verkar Avassa globalt som en erkänd ledare inom edge och IIoT. De har utnämnts till Gartner® Cool Vendor in Edge Computing och Fast Mover i GigaOm's Radar for Edge Orchestration Platforms. Läs mer och starta en gratis provperiod på avassa.io.

Om H&M Group

H & M Hennes & Mauritz AB (publ) grundades i Sverige 1947 och är noterat på Nasdaq Stockholm. H&M:s affärsidé är att erbjuda mode och kvalitet till bästa pris på ett hållbart sätt. I koncernen ingår förutom H&M, varumärkena COS, Monki, Weekday, & Other Stories, H&M HOME, ARKET och Afound samt Sellpy. H&M-gruppens investeringsarm H&M Group Ventures gör långsiktiga investeringar i entreprenörsledda företag som arbetar med lösningar för en cirkulär och mer hållbar modeindustri. Läs mer på hmgroup.com och hmgroupventures.com.”

Taggar:

Snabbfakta

Den svenska Edge-Plattformsleverantören Avassa stänger en ny finanseringsrunda, med H&M-gruppen som strategisk investerare tillsammans med befintliga ägare Fairpoint Capital och Industrifonden.