Avensia AB Kvartalsrapport april-juni 2024

Tillväxt och marginal i linje med kortsiktig målsättning

Nyckeltal andra kvartalet

Nettoomsättning 112,4 (102,1) MSEK Rörelsemarginal 9,8 (neg) %
Rörelseresultat 11,0 (-6,6) MSEK Kassaflöde 6,2 (3,5) MSEK
Resultat efter skatt 8,0 (-5,6) MSEK Resultat per aktie 0,21 (-0,15) SEK

Nyckeltal januari till juni

Nettoomsättning 215,2 (214,8) MSEK Rörelsemarginal 8,0 (neg) %
Rörelseresultat 17,2 (-14,2) MSEK Kassaflöde 2,3 (4,3) MSEK
Resultat efter skatt 12,1 (-12,2) MSEK Resultat per aktie 0,33 (-0,33) SEK

• Avensias omsättning i kvartalet uppgick till 112,4 MSEK (102,1), en ökning med 10 % mot samma period föregående år. Kvartalet hade två arbetsdagar mer än samma period föregående år vilket har påverkat tjänsteintäkterna. Justerat för kalendereffekten ökade bolagets omsättning med 7 %.
  • Rörelseresultatet i kvartalet var 11,0 MSEK (-6,6) med en rörelsemarginal om 9,8 % (neg). Andra kvartalet 2023 var belastat med jämförelsestörande kostnader om 4,8 MSEK, vilket justerat ger ett fortsatt negativt rörelseresultat. Resultatförbättringen jämfört med föregående år beror på stärkt beläggning i kombination med en lägre kostnadsbas efter genomförda besparingar.
  • Rörelseresultatet för första halvåret uppgår till 17,2 MSEK (-14,2). Justerat för jämförelsestörande poster för 2023 blir jämförbara siffror 17,2 MSEK (-4,0).
  • Kassaflödet för kvartalet var 6,2 MSEK (3,5). Kassaflödet från den löpande verksamheten var 12,8 MSEK (14,4). Kassaflödet för januari till juni var 2,3 MSEK (4,3) med ett kassaflöde från den löpande verksamheten om 18,5 MSEK (10,7).  Kassan uppgick vid kvartalets slut till 18,4 MSEK (15,7) och tillgänglig likviditet var 48,4 MSEK (36,6).

Vd:s kommentarer

• Under första halvåret har vi sett en stabilisering och en stärkt framtidstro i marknaden. Vår syn baseras på långa relationer med kunder i en bred flora av branscher, vilka kan ses som ett tvärsnitt av bolag som bedriver modern digital handel mot konsument eller andra företag. Om Riksbankens räntebana hålls och konsumenterna får stärkt konsumtionsutrymme talar allt för att sentimentet fortsätter stärkas.
  • Nykundsförsäljningen sker däremot inte mot ett tvärsnitt av marknaden utan är som alltid inriktad mot de branscher som är mest investeringsvilliga i nuvarande klimat. Om vi jämför nuläget med tidigare år så är de nytillkomna kunderna främst äldre, väletablerade, lönsamma bolag – inte bolag som snabbt vill skala upp sin verksamhet utan snarare bolag med stark egen investeringskapacitet och stora affärsflöden att hantera. Här spelar Avensias marknadsrenommé som pålitlig partner en viktig roll för vår förmåga att vinna affärerna.

• Under kvartalet ökade Avensias omsättning med 7 % jämfört med samma period föregående år, justerat för kalendereffekter. Vi upplever fortsatt att vi tar marknadsandelar via en stark nykundsförsäljning. Vi ser även att försäljningen mot befintliga kunder stabiliserats, vilket varit en nyckelfaktor för att vi återgått till tillväxt efter sex kvartal med sjunkande omsättning.

• Beläggningen har under perioden kommit upp till en relativt normal nivå, även om det finns ytterligare potential. Vi har även kunnat försvara timtaxorna relativt väl trots konkurrensen. Vi har sedan slutet av 2022 begränsat rekryteringen till specifika kompetenser och vissa ersättningsrekryteringar för att prioritera beläggning och lönsamhet. Vi arbetar aktivt för att anpassa personalstyrka och kostnader efter den marknadssituation som råder. Till följd av dessa anpassningar är beläggningen väsentligt starkare än föregående år.
  • Våra åtgärdsprogram samt begränsad rekrytering har lett till att personalstyrkan vid periodens utgång uppgick till 303 (357) personer. Antalet medarbetare har under kvartalet därmed minskat med 15 % jämfört med samma period föregående år, dock har antalet ökat med 1 % sedan föregående kvartal.

• Det stärkta rörelseresultatet till 11,0 (-6,6) MSEK är en följd av både den ökade beläggningen och de sänkta kostnaderna till följd av de besparingsprogram som genomfördes under 2023.
  • Under perioden ligger vi nära våra finansiella mål på 10 % omsättningstillväxt och 10 % rörelsemarginal. De senaste tolv månaderna ligger rörelseresultatet på 28 MSEK och rörelsemarginalen på 6,7 %. Vid utgången av första kvartalet var motsvarande siffror 10 MSEK och 2,5 % så kvartalet var även ett steg i rätt riktning att nå våra kortsiktiga mål på rullande tolv månader.

Samtliga finansiella rapporter finns att ladda ner på Avensias hemsida: www.avensia.com/sv/finansiell-information/rapporter

Denna information är sådan som Avensia AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014). Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2024-07-18 11:30 CET.

För mer information, vänligen kontakta:

Robin Gustafsson, vd, +46 73 660 60 82 eller robin.gustafsson@avensia.com
Lisa Logren, CFO, +46 70 485 08 61 eller lisa.logren@avensia.com

Om Avensia

Avensia är ett expertbolag inom modern handel. Vårt erfarna team hjälper företag med skräddarsydda strategier och den mest relevanta teknologin för e-handel, omnikanal, kundupplevelse och informationshantering. Med mer än 20 års erfarenhet och 300 experter på modern handel har vi kraften att hjälpa företag inom B2C och B2B i Europa, Nordamerika och APAC att accelerera tillväxt varje dag för långsiktig framgång. Läs mer på avensia.se. Avensia AB är noterat på Nasdaq First North Premier Growth Market under namnet AVEN. Redeye AB är bolagets Certified Advisor.