Avensia och Microsoft blir partners och löser omnikanalpusslet

Idag lanseras Avensia Storefront globalt vid Microsoft Convergence i Atlanta – en nyckelfärdig omnikanallösning driven av Microsoft Dynamics och EPiServer. Med denna lösning är sortiment, kunder, order, lagerstatus och kampanjer tillgängliga i realtid över alla kanaler, styrda från ett enhetligt system.

I samarbete med Microsoft och EPiServer har Avensia skapat en lösning som innebär ett paradigmskifte inom detaljhandeln. Fram till nu har omnikanal visat sig vara långt ifrån en sömlös process. Många handlare vittnar om att systemintegrationsfrågor är de svåraste barriärerna att passera när man strävar mot en hög omnikanalmognad. Lanseringen av Avensia Storefront för Microsoft Dynamics for Retail minskar time-to-market och investeringen avsevärt när man implementerar ett komplett handelssystem.

-
Vi är väldigt glada för att vara en del av denna lösning med Avensia och Microsoft. Med den nya produktlanseringen kommer vi kunna lösa några av de centrala utmaningarna som handlare möter idag. – Bob Egner, Vice President of Product Management, EPiServer

Avensia Storefront kombinerar EPiServers e-handelsplattform med Microsoft Dynamics omnikanal- och handelssystem. Lösningen låter handlare monitorera och kontrollera varje kundinteraktion i varje kanal, och styra deras resa genom förbättrade shoppingupplevelser.

Användandet av EPiServer Commerce-plattformen öppnar upp en värld av add-ons vilket gör det enkelt att välja ur ett brett utbud av funktioner som utvecklats av ett globalt partnernätverk. Denna nyckelfärdiga lösning innehåller även en homogen motor för sök, merchandising, navigation och rekommendationer vilket bildar grunden för en optimerad kundupplevelse och konverteringsgrad.

-          De flesta handlare som försöker nå en hög grad av omni- eller multikanalmognad fastnar i dyra integrationsprojekt som misslyckas med att tillföra affärsvärde till lösningen. Det är också väldigt vanligt att stora delar av projekten spenderas med att skapa grundfunktionalitet på sajten. Här ligger själva kärnan i de saker Avensia Storefront löser. Lösningen skär genom komplexiteten och sänker barriärerna till en modern omnikanalimplementation radikalt – Jörgen Bertilsson, vice VD på Avensia

Avensia Storefront inkluderar en fullt funktionell startsajt med modern best practice för e-handel redan på plats. Detta möjliggör för projekten att fokusera på högre affärsvärden snarare än basfunktioner, vilket skapar kostnadseffektiva projekt med lägre risk och högre kvalitet.

Startsajten, realtidsintegration med Microsoft Dynamics AX for Retail och en instans av Dynamics AX är inkluderade i standardlösningen som kör på Microsoft Azure cloud, vilket öppnar för automatisk skalning och säker synkronisering. Det är även möjligt att köra lösningen i egen serverpark beroende på behov och önskemål.

-          Vi har sett en stor efterfrågan efter en nyckelfärdig e-handelslösning baserad på Microsoft Dynamics AX for Retail som stöder en modern omnikanalupplevelse. Microsoft Dynamics-plattformen har ett levande ekosystem av tredjepartsprodukter. Avensia Storefront visar upp de rikliga möjligheterna med Microsoft Dynamics AX for Retail och öppnar upp för starka användarscenarier. - Ashvin Mathew - General Manager Microsoft Dynamics Retail and Commerce Solutions.

-          Microsoft Dynamics for Retail-lösningen fortsätter vinna momentum i den omnikanalvärld befinner sig i. Med alla möjligheterna i Microsoft Dynamics-plattformen kopplade till användarupplevelserna i Avensia Storefront är jag övertygad att Avensia kommer att vara framgångsrika på de utvalda marknaderna. – Duncan Taylor – Retail and Commerce Marketing Leader, Microsoft Dynamics.

Lösningen i sammandrag

Jörgen Bertilsson, Vice VD och VP Global Sales, Avensia, +4670-968 1000, jorgen.bertilsson@avensia.com

Per Wargéus, VD InXl innovation AB, +46 707-318908 eller epost per.wargeus@inxl.se

Om Avensia och InXL

InXL innovation AB är moderbolag i en IT-koncern bestående av två dotterbolag.

Avensia AB är ett ledande expertföretag inom e-handel i norra Europa. Avensia implementerar prisvinnande e-handelslösningar baserade på Microsoftteknologi till några av de mest krävande e-handlarna. Avensias erbjudande sträcker sig från strategi, design, integration och implementation till löpande affärsutveckling. Avensia är experter på att konvertera besökare till kunder med en design som guidar användarna från start till mål. Tack vare en omfattande erfarenhet av storskaliga e-handelsprojekt kan vi paketera best practices vilket säkrar snabbare projekt med mindre risk och högre kvalitet. Avensia, med bas i Sverige, sysselsätter mer än 100 e-handelsexperter över världen.

Force12 erbjuder expertkonsulter inom systemutveckling. Koncernen finns med kontor i Lund, Helsingborg, Stockholm och Köpenhamn. InXL innovation AB är noterat på First North Premier under namnet INXL. Läs mer på www.inxl.se. Remium Nordic AB är bolagets likviditetsgarant och Certified Advisor och nås på tel: +46 8 454 32 00 eller www.remium.se

Om EPiServer

EPiServer kopplar samman e-handel och digital marknadsföring för att hjälpa företag skapa unika kundupplevelser som genererar affärsresultat. EPiServers plattform kombinerar innehåll, e-handel och marknadsföring i flera kanaler för att stödja strategisk kommunikation på nätet, från avancerad optimering, skapande och hantering av leads, till konvertering och försäljning. Med ett etablerat partnernätverk i fler än 30 länder, hjälper EPiServer sina kunder att maximera resultatet och avkastningen på sina investeringar i digital marknadsföring.

Erin Lutz | Lutz PR for EPiServer | +1 949 293 1055| erin@lutzpr.com

Pris och tillgänglighet

Avensia Storefront är tillgängligt genom EPiServer Addon Store.

Mer information: www.avensiastorefront.com