Delårsrapport Avensia AB juli-september 2016

Rörelseresultat 3,5 (1,2) MKR, Kassaflöde 2,1 (-5,4) MKR
Resultat efter skatt 2,8 (1,2) MKR, Resultat per aktie 0,08 (0,03) SEK

VD:s kommentarer

• Avensias tillväxt fortsatte under årets tredje kvartal, omsättningstillväxten var 35 % jämfört med motsvarande kvartal 2015. Rörelseresultat växte samtidigt till 3,5 MKR (1,2). Beläggningen var god under kvartalet med stark efterfrågan från befintliga kunder och ett bra inflöde av nya kunder. Rörelsemarginalen har stigit under året och även under detta kvartal, främst driven av god beläggning på personalen och förbättrade timtaxor, men även av ett högre inslag av licensintäkter.
  • Under perioden tecknades avtal för Avensia Storefront och professional services kopplade till produkten med kunder i Kanada, Tyskland och Nya Zeeland.
  • Efter kvartalets utgång lanserades Lyko.se, den andra generationen av sajten utvecklad av Avensia. Den har väckt branschens uppmärksamhet med sin prestanda och nominerats till årets nordiska e-handel av Episerver. Tekniken bakom har redan givit Avensia flera nya affärer och kommer vara en viktig faktor för vår tillväxt det kommande året.
  • Avensia har under kvartalet fortsatt investera i tillväxt med nya lokaler i Stockholm och Helsingborg samt nya utvecklingschefer i Lund.

Denna information är sådan information som Avensia är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning och lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom nedanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 20 oktober 2016 kl 12:15 CET.

Robin Gustafsson, VD Avensia, +46 736-606082 eller e-post robin.gustafsson@avensia.com

Per Wargéus, ordförande Avensia, +46 707-318908 eller e-post per.wargeus@avensia.com

Avensia AB är ett ledande expertföretag på e-handel. Med ett team på över 100 personer implementerar vi prisvinnande e-handelslösningar baserat på Microsoft-teknik till Nordens mest krävande handelsföretag aktiva både mot konsumenter och företag. På den globala marknaden är bolaget aktivt genom produkterbjudandet Avensia Storefront. Företaget har sitt huvudkontor i Lund och finns även i Stockholm, Helsingborg, Oslo, Köpenhamn och Cebu. Avensia AB är noterat på First North Premier under namnet AVEN. Läs mer på www.avensia.se. Remium Nordic AB är bolagets likviditetsgarant och Certified Advisor och nås på tel: +46 8 454 32 00 eller www.remium.se