Kjell & Company lanserar ny, snabb e-handel som speglar upplevelsen i den fysiska butiken

Elektronikkedjan Kjell & Company gick förra veckan live med nya kjell.com efter 9 månaders utvecklingsarbete tillsammans med det dedikerade projektteamet på Avensia. Genom uppväxlingen till modern e-handelsteknik, Episervers plattform och Avensias ramverk Storefront Nitro, kan Kjell & Company nu erbjuda sina kunder en blixtsnabb sajt, med rådgivning och kunskapsspridning i centrum och design anpassad efter modernt köpbeteende.

Kjell & Company har över 105 butiker i Sverige samt 17 butiker i Norge och totalt närmare 1000 anställda. Huvudkontoret och logistikanläggningen ligger i Malmö.

Kjell & Company har sedan 2011 kontinuerligt utvecklat sin sajt med Avensia som partner. Målet med projektet, som började planeras efter nyår, var att återskapa den gamla sajten, på Episervers plattform, och att anpassa den efter modern handel och köpbeteende.

- Valet av plattform föll på Episerver med Avensias ramverk Storefront Nitro ovanpå, som har varit mycket framgångsrikt för aktörer inom andra branscher. Som först ut inom hemelektronik, lanserar vi nu en hypermodern kjell.com som vi ser är möjliggöraren för att fortsatt leverera service i världsklass till våra kunder, säger Martin Knutson, CTO på Kjell & Company.

Med sin nya, moderna handelslösning kan Kjell & Company erbjuda sina kunder en sömlös koppling mellan webb och fysisk butik, och den skalbara plattformen ger dem möjligheten att ständigt utöka sitt digitala tjänsteerbjudande.

- Det har varit ett intensivt och givande samarbete med Avensia kring plattformsarbetet. Införandet av en ny plattform ger oss nya möjligheter att snabbare möta kunden med personligt anpassad kommunikation, fortsätter Martin Knutson.

Kjell & Companys nya e-handel är den senaste lösningen som byggs på Avensias ramverk Storefront Nitro, som ger handlare beprövade digitala handelskomponenter, hastighet och stabilitet, inte minst när man handlar via mobilen, vilket en majoritet av Kjell & Companys online-kunder idag gör. I designarbetet har man därför satsat på att ge kunden den kompletta e-handelsupplevelsen även i mobilen.

-  Vi är jättenöjda med resultatet. Kjell & Company är en tekniskt kompetent kund, vilket innebär att vårt samarbete har hållit en väldigt hög, teknisk nivå. Vi har haft en nära dialog under projektet och har kunnat utmana varandra rejält. Det har varit en förutsättning för att kunna nylansera en sajt med så många funktioner, på en ny plattform och med många nyheter, på så kort tid, säger Tobias Ekholm, projektledare på Avensia.

För mer information, kontakta gärna:

Niklas Johnsson

Olof Palmes Gata 29 111 22 Stockholm
073- 550 5003
niklas.johnsson@avensia.com

Om Avensia

Avensia AB är ett ledande expertföretag inom modern handel. Med ett team på över 200 personer hjälper vi handelsföretag aktiva både mot konsumenter och företag att förverkliga sina ambitioner. Vårt uppdrag är att ge maximalt värde till våra kunder genom att leverera innovativa och banbrytande digitala lösningar och att vara en långsiktig partner. På den globala marknaden är bolaget aktivt genom produkterbjudandet Storefront. Företaget har sitt huvudkontor i Lund och finns även i Stockholm, Göteborg, Malmö, Helsingborg, Köpenhamn, Oslo, Chicago och Cebu. Avensia AB är noterat på Nasdaq First North Growth Market under namnet AVEN. Läs mer på www.avensia.se. Mangold Fondkommision AB är bolagets Certified Advisor och nås på tel: +46 8 503 01 550, e-post: ca@mangold.se eller www.mangold.se.

Avensia AB (publ) är Nordens ledande expertföretag inom digital handel. Vi levererar kompletta omnichannel-lösningar till företag med höga ambitioner och krav på sin verksamhet. Med erfarenhet från 100-tals stora e-handelsprojekt hjälper vi inte bara våra kunder med implementation av system utan även rådgivning och affärsutveckling. Sedan starten 1998 har vi målmedvetet byggt upp en spetskompetens i världsklass inom e-handelsområdet. Vår styrka ligger i att konvertera besökare till köpare med hjälp av en design som leder användarna från start till mål. Detta gör vi genom att implementera marknadsledande .NET-teknik inom e-handel, CMS, produktinformationshantering och personalisering. Våra kunder är Europabaserade och verksamma inom både B2C och B2B, i alla branscher från sport och mode till tillverkningsindustri. Vi har drygt 180 e-handelsexperter på våra kontor i Lund, Helsingborg, Stockholm, Köpenhamn, Oslo, Chicago och Cebu.http://www.avensia.com/