Niklas Johnsson utses till ny VD för Avensia AB

Styrelsen i Avensia har utsett Niklas Johnsson till ny VD. Niklas tillträder senast den andra april 2018 och ersätter Robin Gustafsson som efter sju framgångsrika år har begärt att få lämna sin position.

Robin som är en av grundarna till Avensia, har varit bolagets VD sedan 2011 och koncernchef sedan 2015. I samband med årsstämman 2018 kommer valberedningen att föreslå Robin som ny styrelseledamot.

- Jag har fått vara med på en otrolig resa i Avensia och har sett vår försäljning stiga med 30 % årligen. Den senaste tidens investeringar har nu börjat betala sig och i oktober hade vi en tillväxt på 58 % med lönsamhet som åter närmar sig förra årets marginaler. För mig personligen är det dock dags för en ny utmaning och jag vet att Niklas kommer bli en injektion av erfarenhet och energi i Avensia. Jag vill verkligen tacka styrelsen och kollegorna för det helhjärtade förtroende jag fått i alla år, säger Robin Gustafsson.

- Jag är både glad och stolt över att kunna presentera Niklas Johnsson som ny VD och koncernchef, säger styrelseordförande Per Wargéus. Han är en kompetent ledare och väl insatt i vår verksamhet, dessutom kommer han att bidra med kunskaper från större bolag och internationella affärer. Jag är övertygad om att han kommer kunna vidareutveckla det som Robin och hans team byggt upp och fortsätta att leda Avensia till nya framgångar och fortsatt tillväxt.

Niklas Johnsson har en lång och omfattande karriär inom IT-branschen. Han kommer senast från uppdraget som Services Director på Microsoft och innan dess var han VD och grundare till UClarity AB. Sedan 1988 har Niklas haft olika ledande befattningar både internationellt och nationellt inom företag som Compaq, HP och Avanade. Niklas har varit styrelseledamot i Avensia sedan 2013 och har varit djupt engagerad i Avensias strategiska utveckling. Niklas är 53 år gammal och har en civilingenjörsexamen från KTH.

- Som VD kommer jag att fokusera på att fortsätta Avensias framgångsrika utveckling för att bli en ännu bättre partner och rådgivare till våra kunder och hjälpa dem att bli framgångsrika i sina e-handels och omnikanalsatsningar. Den globala e-handeln förväntas öka mer än 100% de närmaste fem åren och Avensia, med sin erfarenhet, strukturkapital och spjutspetskompetens inom området är väl positionerat för fortsatt tillväxt. Det skall bli fantastiskt spännande att få ta vid efter Robins framgångsrika år som VD, säger Niklas Johnsson.

Robin Gustafsson kommer att lämna sin roll som VD i samband med att Niklas Johnsson tillträder. Niklas har även förvärvat 2 000 000 köpoptioner från Avensias tre största ägare på marknadsmässiga villkor.

Denna information är sådan information som Avensia är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning och lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom nedanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 7 december 2017 kl 08:45 CET.

Avensia AB är ett ledande expertföretag inom e-handel. Med ett team på över 150 personer implementerar vi prisvinnande e-handelslösningar baserat på Microsoft-teknik till Nordens mest krävande handelsföretag aktiva både mot konsumenter och företag. På den globala marknaden är bolaget aktivt genom produkterbjudandet Avensia Storefront. Företaget har sitt huvudkontor i Lund och finns även i Stockholm, Helsingborg, Köpenhamn och Cebu. Avensia AB är noterat på Nasdaq First North Premier under namnet AVEN. Läs mer på www.avensia.se. Remium Nordic AB är bolagets Certified Advisor och nås på tel: +46 8 454 32 00 eller www.remium.se