AvestaPolarits förvärv av ThyssenKrupp Nirostas kvartoplåts-verksamhet slutfört

AvestaPolarits förvärv av ThyssenKrupp Nirostas kvartoplåts-verksamhet slutfört AvestaPolarit Oyj Abp och Thyssen Krupp Nirosta GmbH har slutfört förvärvet av Thyssen Krupp Nirostas verksamhet inom rostfri kvartoplåt. Denna omfattar huvudsakligen tillverkning i Krefeld och Mulheim, Tyskland. Produktionsvolymen uppgår till cirka 40 000 ton och årsomsättningen till cirka 95 MEUR. AvestaPolarits VD Ossi Virolainen kommenterar: "Vi är mycket nöjda att kunna bekräfta detta strategiskt viktiga förvärv, eftersom det innebär att vår produktion av kvartoplåt i Degerfors stärks och gör oss till den världsledande producenten av rostfri kvartoplåt". AvestaPolarit meddelade i September 2002 att en avsiktsförklaring undertecknats om affären. AvestaPolarit har nu erhållit de för slutförandet nödvändiga myndighetsgodkännandena. En due diligenece process har även genomförts. Överenskommet förvärvspris är 59 MEUR med reservation för förändringar i lagervärde. AvestaPolarits affärsenhet Hot Rolled Plate har före förvärvet en total omsättning i kvartoplåt om 200 MEUR och en årlig tillverkningskapacitet om 110.000 ton. Kontaktpersoner för ytterligare information: Leif Rosén, Senior VP - Hot Rolled Plate Tel: +46 586 476 00 or +46 70 330 4186 e-mail: leif.rosen@avestapolarit.com Hannele Öbrink, Manager - Investor Relations Telephone: +46 8 613 4419 or +46 70 652 1032. e-mail: hannele.obrink@avestapolarit.com ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/02/10/20030210BIT00150/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/02/10/20030210BIT00150/wkr0002.pdf