Första kemtankerordern från Kina

Första kemtankerordern från Kina AvestaPolarit Hot Rolled Plate i Degerfors har fått en order på plåt till tankarna ett kemikalietankfartyg som byggs i Kina. -Det är vår första kemikalietankerorder på den kinesiska marknaden, säger Matti Paju, försäljningsansvarig inom AvestaPolarit Hot Rolled Plate. Kina är redan idag en av de ledande skeppsbyggarnationerna och har ambitionen inom några år närma sig de båda allra största, Korea och Japan. -Kemikalietankfartyg är däremot relativt nytt för de kinesiska varven, och därför är det förstås mycket värdefullt att vi som leverantör av rostfritt finns med redan i ett tidigt skede, fortsätter Matti Paju. AvestaPolarit Hot Rolled Plate levererar ett helt paket till det kinesiska varvet, som förutom rostfritt material också innehåller teknisk support samt utbildning. Ordern till varvet, Qingshan i Wuhan cirka 90 mil från Shanghai, är på 1200 ton rostfritt duplexstål av kvalitet 2205. Den totala ordersumman är cirka 30 miljoner kronor. De rostfria plåtarna kommer att bearbetas av AvestaPolarit PSC Nordic i Degerfors genom bockning och svetsning till färdiga byggelement. -Genom att välja duplexstålet 2205 får man både bra byggegenskaper och hög motståndskraft mot korrision. Vi introducerade det här stålet på marknaden 1985 och det finns idag i ett stort antal kemikalietankfartyg som seglar på världshaven, säger Matti Paju. AvestaPolarit Hot Rolled Plate i Degerfors är världens störste tillverkare av rostfri varmvalsad plåt. AvestaPolarit PSC Nordic i Degerfors är Nordens ledande plate service center för bland annat skärning och bockning av plåt. För ytterligare information, kontakta gärna Matti Paju, försäljningsansvarig, AvestaPolarit AB, Hot Rolled Plate, tel: 0586-472 40 eller 070-5517240, e-mail: matti.paju@avestapolarit.com ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/11/05/20031104BIT00950/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/11/05/20031104BIT00950/wkr0002.pdf