Delårsrapport för april - september 2000

Report this content

Avesta Sheffield AB - Delårsrapport för april - september 2000 Avesta Sheffield ABs (publ) räkenskapsår för år 2000 omfattar perioden 1 april - 31 december 2000. * Avesta Sheffield och Outokumpu Steel har tillkännagivit planer på ett samgående för att bilda AvestaPolarit som kommer att bli världens näst största producent av rostfritt stål. Samgåendet innebär ett viktigt strategiskt steg för Avesta Sheffield. AvestaPolarit blir ett företag i världsklass med lägre kostnadsbas, effektivt distributionsnät och lägre riskexponering. Dessutom skapas en stabil grund för framtida tillväxt. *** * Resultatet efter finansiella poster uppgick till 323 (37) MSEK för andra kvartalet. Detta motsvarar en vinst per aktie efter skatt om 1,49 (0,20) SEK. * Resultatet efter finansiella poster uppgick till 870 (96) MSEK för halvåret. Detta motsvarar en vinst per aktie efter skatt om 4,08 (0,41) SEK. * Efter semesterperioden har efterfrågan varit dämpad. Order- och lageranpassningar pågår men efterfrågan väntas återhämta sig efter årsskiftet. Utsikterna för bandprodukter är globalt sett fortsatt goda. - april april 2000 1999- sept sept 2000 1999 Nettoomsättning MSEK 9 942 7 025 Rörelseresultat före MSEK 1 197 380 avskrivningar Resultat efter MSEK 870 96 finansiella poster Resultat för perioden MSEK 644 65 Resultat per aktie efter (SEK) 4,08 0,41 skatt Avkastning på eget (%) 15 2 kapital efter skatt Avkastning på sysselsatt (%) 18 3 kapital Nettoupplåning vid MSEK -2 112 @1 216 periodens slut -Den viktigaste händelsen under kvartalet var tillkännagivandet av det föreslagna samgåendet med Outokumpu Steel för att bilda AvestaPolarit. Detta är det sista steget i vår hörnstensplan som tillkännagavs 1998. För Avesta Sheffield innebär samgåendet en möjlighet att bygga vidare på den senaste tidens förbättring genom att kombinera vårt starka distributionsnät med Outokumpu Steels kostnadseffektiva tillverkning. Vårt uppdrag under de kommande månaderna blir att planera för lanseringen av den nya koncernen i början av 2001. Samtidigt måste vi fortsätta att driva den befintliga verksamheten framåt för att förbättra effektivitet och avkastning, säger Avesta Sheffields koncernchef, Stuart Pettifor. Outokumpu Steel och Avesta Sheffield bildar AvestaPolarit I september tillkännagav Outokumpu och Avesta Sheffield planer på att bilda ett ledande och renodlat företag inom rostfritt stål under namnet AvestaPolarit. Företaget kommer att bli världens näst största tillverkare av rostfritt stål, med en nettoomsättning på över 3 miljarder euro. Det kommer att ha cirka 8 700 anställda och större produktionsanläggningar i Sverige, Storbritannien, Finland och USA. Outokumpu kommer inledningsvis att äga 55 procent av företaget men kommer att minska sitt innehav till maximalt 40 procent under den kommande treårsperioden i syfte att förbättra aktiens likviditet. Det planerade samgåendet kommer att ske via ett erbjudande där Avesta Sheffields aktieägare kommer att erbjudas en aktie i Outokumpu Steel för varje Avesta Sheffield-aktie. Senare kommer Outokumpu Steel att döpas om till AvestaPolarit och noteras på OM Stockholmsbörsen. Som villkor för samgåendet gäller att erbjudandet godkänts av berörda konkurrensmyndigheter och accepteras av minst 90 procent av Avesta Sheffields aktieägare. KONCERN Marknad Efterfrågan på bandprodukter i Europa sjönk säsongsmässigt under kvartalet. Jämfört med motsvarande period föregående år har efterfrågan ökat med 9 procent. Efterfrågan på kvartoplåt var likartad. Jämfört med samma kvartal föregående år ökade de europeiska leveranserna med 6 procent. I Frankrike och Tyskland noterades en särskilt stark konsumtion av kallvalsat, med en ökning motsvarande cirka 16 procent jämfört med samma period föregående år. Detta motverkades av mer marginella ökningar i Italien och Storbritannien, där den ekonomiska tillväxten inte var lika stark. Den markanta konsumtionsökningen i USA under det första halvåret mattades av under sommaren, vilket återspeglade lugnare marknad och fallande nickelpris. Andra kvartalet påverkades av lageranpassningar. Även i Sydostasien noterades en avmattning på grund av fallande nickelpriser och fortsatta restriktioner på importer till Kina, vilka har lett till en viss lageruppbyggnad i Hongkong och Sydkorea. Trots ett något svagare marknadsläge i Sydostasien noterades tecken på förbättringar på den japanska marknaden och den gradvisa förbättringen av landets ekonomi återspeglades i en ökning av inhemska efterfrågan. I Europa har de genomsnittliga baspriserna för band ökat med cirka 15 procent sedan april 2000. Som väntat noterades de flesta ökningarna under första kvartalet. Emellertid har det fallande nickelpriset (som gått från en toppnotering på 4,64 USD per lb till dagens 3,10 USD per lb) lett till att köpare, och i synnerhet återförsäljare, börjat minska sina beställningar och lager. Det har i sin tur pressat baspriserna på framtida leveranser. I USA har den starka dollarn bidragit till en fortsatt hög import, trots en avmattning i konsumtionen. Försäljningspriserna har justerats nedåt under det senaste kvartalet och är nu tillbaka på samma nivå som före april. Totalt sett har även de faktiska priserna i Sydostasien sjunkit, något som återspeglats i lägre nickelpriser och sämre marknadsläge. Efterfrågan på precisionsband har varit fortsatt stark vilket bidragit till högre baspriser. Efterfrågan på långa produkter har varit god och helt enligt förväntningarna. För rörprodukter har efterfrågan däremot inte varit lika stark på grund av avsaknad av projektbeställningar. Nettoomsättning Försäljningsvolymen uppgick till 460 000 (422 000) ton under första halvåret, en ökning med 9 procent jämfört med samma period föregående år. Försäljningsvolymen uppgick till 200 000 (196 000) ton under andra kvartalet, en ökning med 2 procent jämfört med samma period föregående år. Leveranserna under andra kvartalet var lägre än föregående kvartal med anledning av semesterperioden, men också på grund av en lägre orderingång. Jämfört med föregående år noterades den största förbättringen för halvåret procentuellt sett i Asien. Nettoomsättning / leveranser (april till september) Nettoomsättning, Föränd Försäljning, Föränd Marknad MSEK r. i % kton r. i % 2000 1999/20 2000 1999/20 00 00 Europa 7 674 5 305 4 357 32 Nordamerika 1 501 1 293 1 6 - Asien 54 2 109 3 5 Övriga 22 1 3 1 1 världen Summa nettoomsättn ing/ Försäljning 9 942 7 025 4 460 42 Nettoomsättningen för halvåret uppgick till 9 942 (7 025) MSEK, en ökning på 42 procent jämfört med föregående år. Nettoomsättningen för andra kvartalet uppgick till 4 539 (3 282) MSEK. Nettoomsättningen för andra kvartalet ökade med 38 procent jämfört med föregående år, varav 2 procent beror på högre volymer och 39 procent på förbättringar i såväl mix som priser, inklusive den gynnsamma effekten av legeringstillägget (Alloy Adjustment Factor). Dessa positiva effekter motverkades av ogynnsamma valutakursförändringar motsvarande 3 procent. Råvaror Nickelpriset fortsatte att fluktuera under kvartalet, och varierade från 3,37 USD per lb till 4,05 USD per lb. Dessa kraftiga prissvängningar berodde på flera faktorer. Bland dessa kan nämnas ökad tillgång på skrot, avyttring av lager hos tillverkare och kunder, spekulativa inslag och strejken vid Falconbridge-anläggningen i Kanada. Nickellagren på London Metal Exchange fortsatte att minska under perioden och var de lägsta på nio år. Nickelpriset har nu sjunkit under 3,10 USD per lb. Den allmänna uppfattningen bland analytiker är att det blir ett överskott i marknaden år 2001. Koncernen ökade användningen av rostfritt skrot i produktionen. Prisutvecklingen för detta material följde i stort sett samma mönster som för primärnickel. Prisutvecklingen för krom och molybden var förhållandevis stabila under kvartalet. Prisförändringar i varulager under halvåret hade ingen resultatpåverkan (280 MSEK). Den negativa effekten av prisförändringar i varulager på -122 (183) MSEK under det andra kvartalet berodde huvudsakligen på fallande nickelpriser fram till augusti. Nickelpriset är fortfarande instabilt och detta kommer också att få effekter vad gäller prisförändringar i varulager. Resultat Rörelseresultatet för andra kvartalet uppgick till 363 (54) MSEK. Resultatet efter finansiella poster uppgick till 323 (37) MSEK. Rörelseresultatet för halvåret uppgick till 949 (127) MSEK. Resultatet efter finansiella poster uppgick till 870 (96) MSEK. Förbättringen i rörelseresultatet under halvåret jämfört med samma period föregående år beror huvudsakligen på: * En 9-procentig ökning av försäljningsvolymen till 460 000 ton vilket förbättrade resultatet med 185 MSEK. * En ökning av förädlingsutrymmet (skillnaden mellan försäljningspriser netto och råvarukostnader) motsvarande totalt 1 200 MSEK, huvudsakligen beroende på förbättrade baspriser för samtliga produkter i koncernens sortiment. * En minskning av nettokostnaderna som uppskattats till 150 MSEK efter att hänsyn tagits till ytterligare kostnader som tillkommit i år i samband med förvärvet av Lee Steel Strip Limited i Storbritannien, och Smidesbolaget L. Persson AB, samtidigt som kostnader bortfallit i samband med avyttringen av Avesta Sheffield Inc. (Canada). Dessa positiva effekter motverkades av: * att prisförändringar i varulager under halvåret inte inverkade positivt på resultatet jämfört med samma period föregående år då resultatpåverkan motsvarade 280 MSEK. * Ogynnsamma valutakursförändringar, huvudsakligen hänförliga till den svaga euron, vilket innebar en nettokostnad på uppskattningsvis -460 MSEK jämfört med föregående år. Resultatandelar i intressebolag för halvåret uppgick till 9 (-12) MSEK. Finansiella kostnader var högre än föregående år på grund av en ökad upplåning. Finansiell ställning Verksamheten redovisade ett kassainflöde motsvarande 847 (-214) MSEK efter engångskostnader på 32 MSEK hänförliga till poster där avsättningar gjorts tidigare år. Koncernens nettoupplåning (räntebärande skulder minus likvida medel) uppgick per 30 september 2000 till 2 112 MSEK att jämföras med 2 343 MSEK per 31 mars 2000. Räntebärande skulder brutto per den 30 september 2000 uppgick till 2 659 MSEK (mars 2000: 2 903 MSEK). Därutöver finns likvida medel om 547 MSEK (mars 2000: 560 MSEK). Koncernens skuldsättningsgrad har förbättrats till 24 procent jämfört med 28 procent i mars 2000. Soliditeten har förbättrats marginellt sedan mars 2000 till 54 procent. sept mars mars 2000 2000 1999 Soliditet % 54 53 56 Skuldsättningsg 24 28 14 rad, % Under kvartalet redovisades ett kassatillskott motsvarande 72 MSEK avseende återbäringen från SPP som redovisades som en vinst 1999/2000. Rörelsekapitalet ökade under halvåret med 245 MSEK till 6 157 MSEK, justerat för förvärvet av Smidesbolaget L. Persson AB och exkluderande bolagsskatt på skulder och fordringar. Varulagren var fortsatt stora på grund av lageravyttringen hos kunder och en långsam återhämtning av efterfrågan efter semestern. Kundfordringarna har minskats sedan mars allt eftersom betalningar inkommit för leveranser gjorda tidigare under året. Denna minskning har dock delvis motverkats av minskade leverantörsskulder. Sysselsatt kapital ökade under halvåret med 205 MSEK till 11 342 MSEK. Investeringar och förvärv Investeringarna uppgick till 262 (204) MSEK för halvåret. Investeringarna ökade under andra kvartalet allt eftersom de större projekt som beslutades under senare delen av 1999 och i början av 2000 fortskred. Dessa projekt är i linje med den gemensamma affärsplan som tagits fram för AvestaPolarit inför det föreslagna samgåendet med Outokumpu Steel. Under semesterperioden utvecklades flera av projekten väl. Bland annat kunde den nya skänkugnen i Avesta tas i bruk tidigare än beräknat. Förvärvet av Deroulinox servicecenter för rostfritt material i Tours i Frankrike, fullföljdes den 2 november 2000 efter avslutad redovisningsperiod. Köpesumman uppgick till 22 MFFR och förvärvet kommer att stärka koncernens ställning på den franska marknaden. I juni meddelades att koncernen utvärderade en eventuell försäljning av rörverksamheten i Wildwood, USA. Efter noggrann analys har nu beslutats att rörverksamheten kommer att kvarstå som en del av koncernens nordamerikanska verksamhet. Personal Antalet anställda uppgick i slutet av september 2000 till 6 465, vilket är en nettoökning på 157 sedan mars 2000. Nettoökningen innefattar 70 anställda som tillkom i samband med förvärvet av Smidesbolaget L. Persson AB samt sommarvikarier i Sverige. MODERBOLAGET Moderbolagets nettoomsättning under andra kvartalet uppgick till 1 952 (1 227) MSEK. Nettoomsättningen för halvåret uppgick till 4 499 (2 785) MSEK. Resultatet efter finansiella poster uppgick till 77 (-34) MSEK för andra kvartalet. Resultatet efter finansiella poster uppgick till 287 (-10) MSEK för halvåret. Förbättringen i nettoomsättningen och lönsamheten jämfört med föregående år kan i stort tillskrivas samma faktorer som nämnts tidigare i denna rapport. Investeringar uppgick till 138 (91) MSEK och de likvida medlen var 824 (224) MSEK per den 30 september 2000. MARKNADSUTSIKTER Utsikterna för världsekonomin år 2001 är fortsatt positiva med tillväxt inom såväl BNP som industriell produktion i Europa och Sydostasien. Tillväxten förväntas öka i balanserad takt. Även i USA, där det finns tecken på en viss avmattning, förväntas en tillväxt på cirka 3 procent nästa år. Till följd av detta är de globala marknadsutsikterna för bandprodukter relativt goda. Kapacitetsutnyttjande, framförallt vad gäller ämnestillverkningen, väntas fortsätta öka under resten av året och även en bit in på 2001. På kort sikt är det sannolikt att läget blir nervöst i samband med att det skapas en bättre balans mellan varulagren och efterfrågan och att marknaden anpassar sig till det lägre nickelpriset. I Nordamerika väntas konsumtionen avta som en följd av konjunkturnedgången, medan den senaste tidens minskning i konsumtionen av rostfritt i Asien väntas vända i början av nästa år allt eftersom den industriella aktiviteten i området tar ny fart. Efterfrågan på kvartoplåt har förbättrats något under de senaste månaderna och det finns förhoppningar om att högre energipriser kommer att bidra till ytterligare tillväxt i form av projektinvesteringar, framför allt inom offshore. Två andra segment som erbjuder goda tillväxtmöjligheter är pappersmassa respektive kemikalietankers. Efterfrågan på precisionsband är fortsatt god, och den positiva utvecklingen väntas bestå långt in under nästa år. Ytterligare förbättringar i baspriserna borde kunna uppnås under de kommande två kvartalen. Efterfrågan på långa produkter väntas vara stabil under sista kvartalet av år 2000. EKONOMISKA RAPPORTER Bokslutskommuniké (april - december 2000) kommer att publiceras den 22 februari 2001. Om samgåendet med Outokumpu Steel genomförs i början på 2001 kommer Avesta Sheffield AB att bli ett dotterbolag till Outokumpu Steel och avregistreras från OM Stockholmsbörsen. Outokumpu Steel kommer att döpas om till AvestaPolarit och noteras på OM Stockholmsbörsen. Under sådana förhållanden kommer ingen delårsrapport att publiceras för Avesta Sheffield AB (publ) efter den 31 december 2000. Stockholm den 9 november 2000 AVESTA SHEFFIELD AB (publ) Stuart Pettifor Verkställande direktör och koncernchef GRANSKNINGSRAPPORT Vi har översiktligt granskat Avesta Sheffield ABs (publ) halvårsrapport för perioden 2000-04-01 - 2000-09-30 och därvid följt rekommendationen utfärdad av Föreningen Auktoriserade Revisorer (FAR). En översiktlig granskning är väsentligt begränsad i förhållande till en revision. Det har inte framkommit något som tyder på att halvårsrapporten inte uppfyller kraven enligt börs- och årsredovisningslagarna. Stockholm den 9 november 2000 Öhrlings PricewaterhouseCoopers Matts Edin Auktoriserad revisor För ytterligare information kontakta: Ian Cooper, Finansdirektör, tfn. +46 (0)8 613 36 47 epost: ian.cooper@avestasheffield.com Inga Lundberg, Investor & Media Relations, tfn. +46 (0)8 613 44 19 epost: inga.lundberg@avestasheffield.com För mer information om Avesta Sheffield AB, besök oss på Internet: www.avestasheffield.com ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/11/09/20001109BIT00680/bit0001.doc Hela rapporten http://www.bit.se/bitonline/2000/11/09/20001109BIT00680/bit0002.pdf Hela rapporten