Kommissionen godkänner det föreslagna samgåendet mellan Avesta Sheffield och Outokumpu Steel Europeiska kommissionen har efter en noggrann prövning, godkänt det föreslagna samgåendet mellan Avesta Sheffield AB (publ) och Outokumpu Steel Oyj för att bilda AvestaPolarit. Prövningen visade att, trots den starkare ställning det nya bolaget får, det kvarstår tillräckligt med konkurrens inom området efter samgåendet. Prövningen slutfördes inom den första enmånadsfristen. Samgåendet har redan godkänts av berörda konkurrensmyndigheter i USA och Kanada. Ansökan om godkännande har även gjorts i Brasilien, Polen och Sydafrika. Godkännandet gör det möjligt för parterna att gå vidare med nästa fas. Målet är att, avhängigt styrelsebeslut och godkännande av OM Stockholmsbörsen, påbörja byteserbjudandet den 19 december 2000. I byteserbjudandet erbjuds Avesta Sheffields aktieägare att byta en aktie i Avesta Sheffield mot en aktie i Outokumpu Steel. Innan dess kommer ett prospekt rörande samgåendet och AvestaPolarit att presenteras. För ytterligare information kontakta Avesta Sheffield: Ian Cooper, Chief Financial Officer, telefon 08- 613 36 47 eller Inga Lundberg, Investor & Media Relations, telefon 08-613 44 19 Outokumpu: Katarina Lybeck, Corporate Communications, telefon +358 9 421 2431. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/12/04/20001204BIT00990/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/12/04/20001204BIT00990/bit0002.pdf