Lansering av AvestaPolarit

Report this content

Lansering av AvestaPolarit Idag lanseras AvestaPolarit, en ny ledande producent av rostfritt stål i världsklass, skapat genom samgåendet mellan Outokumpu Steel och Avesta Sheffield. Företagets nya logotyp presenteras och handel med AvestaPolarit-aktien startar på både OM Stockholmsbörsen och Helsingfors Fondbörs. Lanseringen firas även med festligheter på AvestaPolarits anläggningar i mer än 20 länder, världen över. AvestaPolarit kommer att vara näst störst i branschen för rostfritt stål mätt i smältkapacitet av stålämnen. Företaget har över 8 900 anställda i mer än 20 länder och har en årlig nettoomsättning på cirka 30 miljarder kronor. Genom samgåendet kombineras Outokumpu Steels kostnadseffektiva integrerade produktion med Avesta Sheffields breda produktsortiment och omfattande distributionsnät. Styrkan ligger i hur väl parterna kompletterar varandra. AvestaPolarits övergripande mål är att säkerställa en betydande och varaktig ökning av aktieägarvärdet genom att skapa ett fristående, fokuserat, lönsamt och tillväxtorienterat bolag av världsklass för rostfritt stål med stark potential och ambitionen att bli ledande i den globala rostfria stålbranschen. AvestaPolarits fastställda vision är att bli bäst på rostfritt - "best in stainless". Detta innebär ett åtagande hos företagsledningen att erbjuda: * kunder, utmärkt kvalitet och pålitlighet, ett brett produktsortiment, samt partnerskap i design och materialval. * medarbetare - nuvarande och potentiella - ständiga utmaningar i FoU, försäljning, nya kundapplikationer och ledande teknologi i produktionen. * investerare, fokus på den växande marknaden för rostfritt stål, med målsättningen att uppnå en årlig vinsttillväxt på över 10% och en genomsnittlig avkastning på sysselsatt kapital på mer än 15% över en konjunkturcykel. - AvestaPolarits mål är högt satta, men jag kan med glädje konstatera att vi också har en tydligt utstakad väg för att nå dem. Våra mål och strategier är tydliga, inriktningen är klar och vi har allt som behövs för framgång - konkurrenskraftig och kostnadseffektiv produktion, högkvalitativa produkter och tjänster, ett brett produktsortiment, gedigen spetskompetens i branschen och stora pågående investeringar som en stabil plattform för framtida tillväxt och global expansion, säger Ossi Virolainen, VD och koncernchef för AvestaPolarit. AvestaPolarit lanserar ett nytt gemensamt varumärke för samtliga produktsegment. Den nya logotypen uttrycker AvestaPolarits ursprung - föreningen av två starka krafter som bildar en enhet. Logotypens grundläggande form härleds från symbolen för järn och från bandproduktens runda form - AvestaPolarits kärnprodukt. Logotypen påminner även om dynamik; att rostfritt stål är fullt återvinningsbart och att AvestaPolarit ständigt måste vara i rörelse för att snabbt kunna svara upp mot kundernas behov. Idag lanseras även AvestaPolarits nya hemsida - www.avestapolarit.com - där mer information om det nya företaget kan hämtas, inklusive nedladdningsbart pressmaterial. För ytterligare information kontakta Esbo: Katarina Lybeck, Senior VP - Corporate Communications Tel: +358 9 421 2431 eller +358 40 503 0750 e-mail: katarina.lybeck@avestapolarit.com Stockholm: Inga Lundberg, Manager - Investor & Media Relations Tel: +46 8 613 4419 eller +46 70 656 5695 e-mail: inga.lundberg@avestapolarit.com ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2001/01/30/20010130BIT00050/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2001/01/30/20010130BIT00050/bit0002.pdf