AvestaPolarit förändrar organisationsstrukturen

AvestaPolarit förändrar organisationsstrukturen För att utveckla AvestaPolarits organisationsstruktur inom ramen för den strategiska utvecklingen har Executive Committee beslutat omorganisera Avestaorten i Sverige samt länka ihop stålverket i Sheffield med affärsenheten Long Products. Genom denna omorganisation kommer affärsenheten Primary Products att upphöra. Avesta Integrated Mill Enheterna i Avesta - Stålverk, Steckel, KBR och de centrala funktionerna - kommer att slås ihop och bilda en ny affärsenhet - Avesta Integrated Mill. Ulf Öhnfeldt är utsedd till chef för den nya affärsenheten som Senior Vice President, Avesta Integrated Mill. Han är för närvarande Senior Vice President för Avesta KBR och Platschef i Avesta. SMACC inkluderas i Long Products Nuvarande Long Products affärsenhet kommer att utökas med stålverket i Sheffield (SMACC). SMACC:s huvudsakliga uppgift kommer att bli att försörja gruppens egna Long Products och Hot Rolled Plate enheter med högkvalitativa billets och slabs. Dessutom kommer slabs att produceras för Coil Products affärsenheter samt för extern försäljning. Den omedelbara utmaningen för Long Products affärsenhet blir att installera billet och bloom casting i stålverket i SMACC samt att överföra produktionen från Degerfors till Sheffield. Peter Holes - nuvarande Senior Vice President för Long Products kommer att fortsatt vara chef för den utökade affärsenheten. Affärsutveckling och integration Sean Lyons, som för närvarande är chef för affärsenheten Primary Products, har utsetts till Senior Vice President för AvestaPolarits strategiska utveckling i koncernledningen. Han kommer att rapportera till Executive Vice President John Newborn. Sean Lyons kommer till att börja med huvudsakligen att hjälpa Peter Holes med utvecklingen av den nya kombinerade affärsenheten SMACC - Long Products men kommer efterhand, i samarbete med individuella medlemmar i Executive Committee, att arbeta med den strategiska utvecklingen inom AvestaPolarit globalt. Ovanstående omstrukturering kommer att leda till ytterligare utveckling av affärsenheternas organisationer, och information kommer att skickas ut separat allt eftersom nya beslut och utnämningar kommer att göras. Den nya organisationen för Avesta Integrated Mill har tagits upp med lokala fackliga parter för MBL-förhandling. De nya utnämningarna och affärsstrukturen gäller från den 1 april 2002. För ytterligare information kontakta: Pekka Erkkilä, President - Coil Products, tel. +358 9 5764 5503 Ulf Öhnfeldt, Senior VP - Avesta KBR, tel. +46 226 81810 Peter Holes, Senior VP - Long Products, tel +44 114 261 5236 AvestaPolarit Oyj Abp Koncernledningen Linnoitustie 4 A, PL 270, FIN-02601 Esbo, Finland. Tel: +358 9 5764 5511, fax: +358 9 5764 5555 Vasagatan 8-10, PO Box 16377, SE-103 27 Stockholm. Tel: +46 8 613 3600, fax: +46 8 613 3669 Säte: Esbo, Företags-ID: 0823312-4 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/02/21/20020221BIT00220/bit0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/02/21/20020221BIT00220/bit0001.pdf