AvestaPolarit delårsrapport för januari - juni 2001

AvestaPolarit delårsrapport för januari - juni 2001 Lönsamheten förbättrades under andra kvartalet · Marknaden för rostfritt stål förbättrades något jämfört med första kvartalet. Affärsklimatet var dock klart sämre än föregående år. · Produktionen löpte väl, men på grund av låga priser minskade nettoomsättningen för andra kvartalet jämfört med fjolåret till 819 miljoner euro (966 miljoner euro) och för halvåret till 1 632 miljoner euro (1 877 miljoner euro). Nettoomsättningen för perioden april - juni ökade jämfört med första kvartalet 2001. · Rörelseresultatet uppgick till 80 miljoner euro (152 miljoner euro) för andra kvartalet och 114 miljoner euro (331 miljoner euro) för halvåret. Lönsamheten minskade jämfört med fjolårets rekordhöga nivå, men förbättrades jämfört med första kvartalet 2001 tack vare högre priser och ökade leveranser. · Både integrationsarbetet och de stora investeringsprojekten fortlöper bra och planenligt. · Utsikterna för den närmaste framtiden präglas ännu av osäkerhet, och produktionsnivåerna kommer att bestämmas av efterfrågan på marknaderna. Högre prisnivåer förväntas efter sommarens semesterperiod. Nyckeltal - proforma Apr-juni Apr-juni Jan-juni Jan-juni MEUR 2001 2000 2001 2000 Nettoomsättning 819 966 1 632 1 877 Rörelseresultat 80 152 114 331 Resultat före extraordinära 76 148 108 322 poster Nettoresultat 54 130 77 281 Resultat per aktie, EUR 0,15 0,37 0,22 0,81 Avkastning på sysselsatt 16,0 29,1 11,7 33,1 kapital, % Nettoupplåning vid periodens 373 368 373 368 slut Siffrorna är proformasiffror för hela de angivna perioderna. Samtliga textkommentarer i denna översikt avser proformasiffrorna. För ytterligare information kontakta Ian Cooper, Executive VP & Chief Financial Officer +46 8 613 3647 eller +46 70 656 56 86 Katarina Lybeck, Senior VP - Corporate Communications, +358 9 5764 5505 eller +358 40 503 0750 Jouni Grönroos, Deputy CFO & Corporate Controller +358 9 5764 5510 eller +358 40 504 5125 AvestaPolarit Oyj Abp Corporate Management Linnoitustie 4 A, PO Box 270, FIN-02601 Esbo, Finland Tel: +358 9 5764 5511, fax: +358 9 5764 5555 Vasagatan 8-10, Box 16377, 103 27 Stockholm, Sverige Tel: +46 8 613 3600, fax: +46 8 613 3669 Säte: Organisationsnummer, Esbo: 499.868 Delårsrapport för januari - juni 2001 Viss förbättring på den rostfria marknaden jämfört med första kvartalet Den globala ekonomiska tillväxten försvagades ytterligare under andra kvartalet. Utvecklingen har drivits av konjunkturnedgången i USA, som nu spridits vidare till Europa och Asien. I USA drabbades industrisektorn särskilt hårt av effekterna av nedgången. I Europa har utvecklingen successivt lett till bristande tillförsikt inom affärsvärlden. Ekonomierna i Asien - särskilt Japan - har i allt ökande grad drabbats av minskade exportmöjligheter till USA och Europa. Trots att efterfrågan på metallprodukter påverkades negativt av lägre aktivitet inom den industriella sektorn, förbättrades marknadsförutsättningarna för rostfritt stål under andra kvartalet jämfört med föregående kvartal, särskilt i Europa. De höga varulager som byggdes upp under första halvåret 2000 har reducerats under början av 2001. Orderingången i för Europa förbättrades under andra kvartalet i och med att lageravvecklingsfasen tog slut och kundorder i högre grad återspeglat den faktiska efterfrågan. Tecken på en liknande utveckling kan skönjas i USA. Priser på rostfritt stål ökade i Europa under kvartalet. Återhämtningen av prisnivån började i mars efter en period mellan sommaren 2000 och första kvartalet 2001 då baspriserna hade minskat med 23 procent. I Europa har baspriserna på rostfria kallvalsade band ökat med 200 euro per ton sedan slutet av mars. En likartad utveckling har noterats för vita varmband (CPP). Skillnaden mellan baspriserna på vita varmband och kallvalsat material ligger fortfarande på mellan 10 och 12 procent på de flesta marknader. I Europa väntas priser på vita band öka ytterligare i år, i takt med att efterfrågan från projektorder förbättras. Den europeiska marknaden för kvartoplåt har varit relativt stabil. I Västeuropa minskade både den synliga konsumtionen och leveranser av kallvalsade produkter med 3 procent jämfört med andra kvartalet föregående år. Produktionen av rostfritt stål minskade med 25 procent i USA under första kvartalet 2001 och med 18 procent under andra kvartalet jämfört med motsvarande perioder år 2000. De lägre volymerna återspeglar produktionsnedskärningar hos stora producenter av rostfritt stål i USA samt den ogynnsamma prisutvecklingen. Efterfrågan på långa produkter var fortsatt dämpad i USA, men eftersom den senaste tidens lageravveckling av valstråd och stång verkar ha upphört, är utsikterna för tredje kvartalet något mer positiva. Orderingången för precisionsband sjönk under den senare delen av andra kvartalet men priserna var oförändrade. I Centraleuropa har priserna på rör förbättrats tack vare låga varulager och längre leveranstider. Tillgången till rostfritt skrot minskades avsevärt under andra kvartalet. Kombinationen av exportrestriktioner i Ryssland, som trädde i kraft i början av mars, och säsongsbetonade faktorer ledde till en markant minskning i skrotflöden och högre efterfrågan på primära råvaror. Nickelpriset har varit mycket känsligt. Kontantpriset har pendlat mellan 2,74 USD/lb. och 3,17 USD/lb under kvartalet. Nickellagren är låga på grund av en ökad efterfrågan och kraftigt minskad tillgång. Trots detta har nickelpriset hållit sig på en låg nivå. Ett överskott i utbudet av ferrokrom i kombination med höga varulager ledde till ett nytt kraftigt prisfall för ferrokrom under andra kvartalet. En ytterligare nedgång med 16 procent noterades jämfört med första kvartalet. Europeiska priser har nu sjunkit till cirka 0,30 USD/lb., en rekordlåg nivå. Lönsamheten förbättrades under andra kvartalet Nettoomsättningen för andra kvartalet sjönk med 15 procent jämfört med motsvarande period i fjol, som en följd av lägre försäljningspriser och leveranser. Nettoomsättningen uppgick till 819 miljoner euro (966 miljoner euro) och var således på ungefär samma nivå som under första kvartalet. Produktionen löpte väl och leveranserna under andra kvartalet återspeglade en viss förbättring jämfört med föregående kvartal. Volymerna var dock lägre än under motsvarande period förra året. Rörelseresultatet för april - juni uppgick till 80 miljoner euro (152 miljoner euro), en minskning med 47 procent jämfört med andra kvartalet 2000 men en dryg fördubbling av rörelseresultatet som redovisades för första kvartalet 2001. Minskningen jämfört med andra kvartalet 2000 kan huvudsakligen tillskrivas lägre priser och leveranser, medan ökningen sedan första kvartalet förklaras framför allt av större leveransvolymer, samt högre baspriser och förädlingsmarginaler för rostfritt stål. I resultatet för april - juni 2001 ingår 12 miljoner euro för amortering av negativ goodwill (0 miljoner euro). Rörelsemarginalen var 9,8 procent (15,7 procent). Nettoresultatet för andra kvartalet uppgick till 54 miljoner euro (130 miljoner euro). Avkastningen på sysselsatt kapital var 16,0 procent (29,1 procent). Resultat per aktie uppgick till 0,15 euro (0,37 euro). Kassaflödet från rörelsen för april - juni minskade jämfört med första kvartalet och motsvarande period förra året. Koncernens nettoupplåning har sedan mars ökat med 96 miljoner euro till 373 miljoner euro som en följd av större investeringsprojekt, vinstutdelningar till aktieägare och en ökning i rörelsekapitalet. Nyckeltal - proforma 30 juni 31 mars 31 dec 30 juni 2001 2001 2000 2000 Skuldsättningsgrad (%) 31,4 23,6 27,2 31,6 Soliditet (%) 41,2 42,1 41,3 39,0 Nettoupplåning (miljoner euro) 373 277 322 368 Som en följd av ökningen i nettoupplåningen ökade skuldsättningsgraden under kvartalet. Soliditeten var något lägre jämfört med mars 2001. Nettoomsättningen för halvåret lägre än fjolårets rekordnivå Nettoomsättningen för januari - juni minskade med 13 procent jämfört med motsvarande period föregående år och uppgick till 1 632 miljoner euro (1 877 miljoner euro). Rörelseresultatet för första halvåret uppgick till 114 miljoner euro (331 miljoner euro). Den lägre lönsamheten beror huvudsakligen på en minskning i förädlingsmarginaler och lägre leveranser. Vidare ingår återbäringen av SPPs pensionsöverskott (42 miljoner euro) i rörelseresultatet för januari - juni 2000. Finansiella kostnader netto uppgick till 6 miljoner euro (10 miljoner euro) och resultatet för halvåret uppgick till 77 miljoner euro (281 miljoner euro). Resultatet per aktie uppgick till 0,22 euro (0,81 euro) och avkastningen på sysselsatt kapital till 11,7 procent (33,1 procent). Investeringar fortgår planenligt Investeringsprojekten har fortskridit väl och investeringarna för perioden januari - juni uppgick till 143 miljoner euro (46 miljoner euro). De viktigaste investeringsprojekten inkluderar byggandet i Torneå, Finland, av ett nytt stålverk och utvecklingen av varm- och kallvalsverken (den totala kostnaden för projektet uppgår till 680 miljoner euro). Övriga investeringar avser projekt för att öka bandvalsningskapaciteten vid Avesta KBR och Nyby i Sverige samt i Sheffield, Storbritannien, samt arbeten inför övergången till underjordsbrytning vid Kemi kromgruvan i Finland. Totala investeringar för 2001 väntas uppgå till cirka 430 miljoner euro. Framsteg i integrationsarbetet Integrationsarbetet som inleddes i samband med samgåendet mellan Outokumpu Steel Oyj och Avesta Sheffield AB den 22 januari 2001 har fortlöpt väl. Ett antal olika integrationsgrupper bestående av anställda från koncernens viktigaste affärsenheter och funktioner arbetar nu för att säkerställa de tidigare aviserade synergivinsterna. I enlighet med de överenskommelser som träffades i samband med bildandet av AvestaPolarit, och de krav som ställts av börserna i Stockholm och Helsingfors inleddes en särskiljningsprocess av och mellan Outokumpu- koncernen och AvestaPolarit. Syftet med detta var att säkerställa AvestaPolarits förmåga att bedriva verksamhet som ett fristående bolag, samt garantera att samtliga eventuella förbindelser mellan enheter inom Outokumpu-koncernen och AvestaPolarit-koncernen fungerar på basen av strikt affärsmässiga principer. Särskiljningsprocessen har nu slutförts i alla väsentliga avseenden, i enlighet med avtalsmässiga och övriga åtaganden. Bolagsstämma i april Vid bolagsstämman som hölls den 23 april 2001 beslöts att en utdelning om 0,15 EUR per aktie delas ut för år 2000. Vid bolagsstämman omvaldes följande styrelseledamöter: Jyrki Juusela, Anthony Pedder, Bernt Magnusson, Jacob Palmstierna, Timo Peltola, Juha Rantanen, Risto Virrankoski, Ossi Virolainen och Stuart Pettifor. Dessutom valdes David Lloyd, Executive Director, Finance, Corus Group plc., till ny styrelseledamot. Vid styrelsens konstituerande möte, som hölls genast efter bolagsstämman, valdes Jyrki Juusela till styrelsens ordförande och Anthony Pedder till vice ordförande. Affärsområdesrapporter Coil Products Nyckeltal - proforma Apr-juni 2001 Apr-juni 2000 Nettoomsättning, miljoner euro 615 702 Rörelseresultat, miljoner euro 42 108 Rörelsemarginal, % 6,8 15,4 Medelantal anställda 4 404 4 365 Nettoomsättningen för affärsområdet Coil Products minskade med 12 procent under andra kvartalet jämfört med motsvarande period förra året, men ökade något jämfört med första kvartalet 2001. Rörelseresultatet för perioden april - juni uppgick till 42 miljoner euro, en minskning med 61 procent jämfört med andra kvartalet 2000 men en betydande förbättring jämfört med första kvartalet 2001. Minskningen sedan andra kvartalet 2000 hänför sig huvudsakligen till en minskning i förädlingsmarginaler och leveransvolymer, medan förbättringen jämfört med första kvartalet till stor del förklaras av ökade leveranser och högre förädlingsmarginaler. Produktionen inom Coil Products fortlöpte bra, och inga större produktionsstörningar rapporterades under andra kvartalet. Produktionsvolymerna för kallvalsade produkter låg på ungefär samma nivå som under motsvarande period förra året och ökade med 11 procent jämfört med volymerna som uppnåddes under första kvartalet 2001. Produktionsvolymerna för vita varmband minskade med 10 procent jämfört med fjolårets produktion och stannade på samma nivå som under första kvartalet. Produktionen av stålämnen minskade med 7 procent jämfört med motsvarande period förra året men ökade med 13 procent jämfört med första kvartalet 2001. Ny produktionskapacitet i Avesta och Nyby kommer att tas i drift innan årsskiftet och utbyggnaden i Torneå fortskrider planenligt. Special Products Nyckeltal - proforma Apr-juni 2001 Apr-juni 2000 Nettoomsättning, miljoner euro 231 297 Rörelseresultat, miljoner euro 15 33 Rörelsemarginal, % 6,5 11,1 Medelantal anställda 3 240 3 208 Nettoomsättningen för affärsområdet Special Products låg på ungefär samma nivå som under första kvartalet 2001, men minskade med 22 procent jämfört med motsvarande kvartal i fjol, som en följd av minskade leveranser och lägre försäljningspriser. Rörelseresultatet uppgick till 15 miljoner euro, en minskning med 55 procent jämfört med förra året, men en klar förbättring jämfört med resultatet som redovisades för föregående kvartalet. Lönsamheten för affärsenheterna Long Products, Precision Strip och Hot Rolled Plate förbättrades jämfört med såväl motsvarande period föregående år som första kvartalet 2001, medan affärsenheten Ferrochrome drabbades hårt av svåra marknadsförutsättningar och låga priser. Inom affärsenheten Tubular Products noterades en klar förbättring av lönsamheten som en följd av den högre efterfrågan på rostfria rör och rördelar jämfört med första kvartalet. Produktionsvolymerna för affärsenheterna Long Products och Precision Strip ökade jämfört med motsvarande period förra året, men minskade för de övriga affärsenheterna. Affärsenheten Tubular Products redovisade också högre volymer jämfört med första kvartalet 2001. Leveranserna för Special Products ökade jämfört med föregående kvartal, men var fortfarande lägre än under motsvarande kvartal förra året. Övergången till underjordsbrytning vid Kemi kromgruvan fortlöper planenligt. North America Nyckeltal - proforma Apr-juni 2001 Apr-juni 2000 Nettoomsättning, miljoner euro 73 86 Rörelseresultat, miljoner euro 0 3 Rörelsemarginal, % neg. 3,5 Medelantal anställda 371 366 Produktionen löpte väl inom affärsområdet North America. Affärsklimatet i USA var fortsatt relativt svårt under andra kvartalet. Investeringstakten i projekt och kapitalvaror var fortsatt trög i processindustrin samt även för fordonsindustrin och halvledare. Den låga efterfrågan påverkade affärsområdets nettoomsättning, som minskade med 15 procent jämfört med motsvarande kvartal förra året. Nettoomsättningen uppgick till 73 miljoner euro, något lägre än för första kvartalet. Minskningen i nettoomsättningen beror huvudsakligen på minskade leveranser. Rörelseresultatet för andra kvartalet ökade jämfört med första kvartalet och nådde nollresultat, vilket innebär en försämring jämfört med motsvarande period förra året. Den senare tidens lönsamhetsförbättringar är hänförliga till något högre förädlingsmarginaler för en del verksamheter och kostnadsminskningar inom affärsområdet. Kortsiktiga utsikter osäkra Tidigare prognoser om den globala tillväxten har reviderats nedåt och de makroekonomiska utsikterna är osäkra. Den största anledningen till oro gäller frågan om huruvida den amerikanska ekonomin kommer att återhämta sig på kort sikt och när en mer positiv utveckling kan väntas. För att stödja en positiv utveckling har USA vid ett flertal tillfällen med jämna mellanrum sänkt de korta räntorna, och dagens räntenivå är den lägsta på sju år. Den ekonomiska nedgången i USA påverkar även ekonomierna i Europa där ytterligare räntesänkningar kan bli aktuella. Det är inte troligt att marknadsförutsättningarna i Japan kommer att förbättras på kort sikt. De kortsiktiga utsikterna för rostfritt stål påverkas av båda positiva och negativa tecken. Marknadsförutsättningarna idag ser betydligt mer lovande ut än vad de gjorde i början av året, och priserna väntas vara fortsatt stabila under sommaren för att sedan börja öka mot slutet av året. Det är å andra sidan svårare att förutse effekten av dels den tröga sommarperioden, som innebär underhållstopp i produktionen och semestertider hos våra kunder, dels utsikterna för början av hösten. Osäkerheten påverkas ytterligare av den granskning av stålimport (USA Section 201 review) som väntar producenter av rostfritt stål och som aviserats av den amerikanska regeringen. Effekterna av granskningen håller för närvarande på att utvärderas och det kommer att ta flera månader att få reda på exakt vad det innebär. För AvestaPolarits del berör utredningen främst halvfabrikat i rostfritt stål och långa produkter. Om den internationella handelskommissionen i USA (International Trade Commission) finner att amerikanska producenter vållats skada kan det bli aktuellt med importrestriktioner eller tullavgifter. Utsikterna för nickelpriset är också fortsatt osäkra. Möjligheterna för någon markant prisökning torde dock begränsas av prognoserna som lämnats den senaste tiden och som tyder på en förbättrad tillgång till rostfritt skrot senare i år. Dessutom torde marknaden för primärnickel även fortsättningsvis visa ett blygsamt överskott. Producenter av ferrokrom har inlett stora nedskärningar i ett försök att hantera obalansen på marknaden. Höga varulager tyder dock på att ingen återhämtning i priset på ferrokrom är att vänta förrän senare under året. Trots att marknadsläget förbättrats något sedan början av året och trots högre priser var baspriserna vid slutet av juni 2001 fortfarande 15 procent lägre än de var under motsvarande period förra året. Om man tar hänsyn till detta och till förväntningarna på en relativt stabil prisbild och lägre volymer under sommaren, beräknas AvestaPolarits rörelseresultat för 2001 som helhet bli klart lägre än föregående års rekordhöga nivå. Med beaktande av marknadssituationen förväntas dock helårsresultatet bli tillfredsställande. Ekonomiska rapporter AvestaPolarit kommer att publicera delårsrapporten för perioden januari - september den 31 oktober 2001. Esbo, den 2 augusti 2001 AvestaPolarit Oyj Abp ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2001/08/02/20010802BIT00290/bit0002.doc Hela rapporten http://www.waymaker.net/bitonline/2001/08/02/20010802BIT00290/bit0002.pdf Hela rapporten