AvestaPolarit förnekar beskyllningen om att ha mutat inköpschefer

AvestaPolarit förnekar beskyllningen om att ha mutat inköpschefer Med hänvisning till artikeln i Dagens Nyheter i morse, vill AvestaPolarit bestämt förneka beskyllningen om att "upprepade gånger ha medverkat till att betala inköpschefer på kundföretag för att få en order" med hänvisning till dokument som DN tagit del av. Nyheten överensstämmer icke med verkligheten, och ej heller utgör dokumenten som framläggs i tidningen något bevismaterial för att någon kund skulle ha mutats. AvestaPolarit jobbar med ett stort antal agenter runtom i världen, som för sitt arbete erläggs provision. Ingen schablon finns för hur stor eller liten en provision i varje enskilt fall skall vara. Agenterna avtalar i sin tur om priser, eventuella rabatter och leveransvillkor med deras slutkunder. Att AvestaPolarit skulle muta kunder med betalningar åt enskilda individer är totalt emot våra principer, vilket även Olof Faxander bekräftade i artikeln. Vi antar att bakgrunden till artikeln spåras till en tidigare Avesta Sheffield anställd, Mikael Andersson, som veterligen redan för ett par år sedan försökte föra fram samma ärende i media, utan att då vunnit gehör för sin uppfattning. Han gjorde även enligt egen utsago i tiderna en polisanmälan om saken, som dock aldrig heller ledde till vidare åtgärder. Även våra egna jurister utredde frågan om eventuella fel som skulle ha begåtts i den japanska affären från 1998, till vilken artikeln hänvisar, men inget olagligt kunde påvisas från Avesta Sheffields sida. Missförstånd tycks ha uppstått framförallt av faxet som ingår i artikeln där företaget Matsuda nämns, som om denne hade varit kund och föremål för mutor. Detta är fel. Matsuda var inte kund utan agerade vid tidpunkten som importör och agent för Avesta Sheffield tillsammans med Tomooka. Vi ser härmed DN:s artikel som grovt missvisande och en tabbe, som kan tolkas som kränkande och som vi hoppas även DN självmant korrigerar. För ytterligare information, kontakta: Katarina Lybeck, Senior VP - Corporate Communications Tel: +358 9 5764 5505 eller +358 40 503 0750 AvestaPolarit Oyj Abp Koncernledningen Linnoitustie 4 A, PL 270, FIN-02601 Esbo, Finland. Tel: +358 9 5764 5511, fax: +358 9 5764 5555 Vasagatan 8-10, PO Box 16377, SE-103 27 Stockholm. Tel: +46 8 613 3600, fax: +46 8 613 3669 Säte: Esbo, Företags-ID: 0823312-4 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/03/04/20020304BIT00710/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/03/04/20020304BIT00710/wkr0002.pdf