AvestaPolarit Oyj Abp - bolagsstämma 2001

AvestaPolarit Oyj Abp- bolagsstämma 2001 AvestaPolarits ordinarie bolagsstämma har idag fastställt företagets bokslut och beviljat ledningen ansvarsfrihet för verksamhetsåret 2000. Stämman beslöt att för verksamhetsåret 2000 betala en utdelning om 0,15 euro per aktie. Stämman godkände även styrelsens förslag till vissa ändringar av bolagsordningen. Bolagsstämman som idag hölls i Esbo i Finland öppnades av styrelsens ordförande, bergsrådet Jyrki Juusela och till ordförande vid stämman valdes advokat Tomas Lindholm. Koncernchef Ossi Virolainen presenterade en kort översikt över AvestaPolarits verksamhet och dess tillkomst efter samgåendet mellan Outokumpu Steel och Avesta Sheffield som genomfördes den 22.1.2001, samt en rapport över AvestaPolarit/Outokumpu Steels bokslut för år 2000. Bokslutet Bolagsstämman fastställde bolagets resultat- och balansräkningar samt beslöt att bevilja styrelsens medlemmar och verkställande direktören ansvarsfrihet för verksamhetsåret 2000. Utdelning Bolagsstämman beslöt bifalla styrelsens förslag till utdelning till aktieägarna på 0,15 euro per aktie. Utdelningen betalas till de aktieägare som på avstämningsdagen den 26 april 2001 är registrerade i bolagets aktieägarregister som förs av Finlands Värdepapperscentral Ab (APK) eller hos den svenska Värdepapperscentralen (VPC). Utdelningen utbetalas i euro till aktieägare registrerade i APK och i svenska kronor till de som är registrerade hos VPC. Utbetalning av utdelningen kommer att äga rum från den 9 maj 2001. Styrelsen Till styrelseledamöter omvaldes Jyrki Juusela, Anthony Pedder, Bernt Magnusson, Jacob Palmstierna, Timo Peltola, Juha Rantanen, Risto Virrankoski, Ossi Virolainen och Stewart Pettifor samt till ny styrelseledamot David Lloyd, Finance Director - Corus Group plc. Vid konstituerande styrelsesammanträdet i direkt anslutning till stämman valdes Jyrki Juusela till styrelseordförande och Anthony Pedder till vice ordförande. Revisorer Till revisor valdes SVH PricewaterhouseCoopers Oy. SVH PricewaterhouseCoopers har meddelat att Markku Marjomaa fortsätter att verka som huvudansvarig revisor. Ändringar av bolagsordningen Stämman godkände styrelsens förslag till ändringar av bolagsordningens paragrafer 10 och 13, som berör rätten att teckna firma samt tidsbestämningarna för att utfärda kallelse till bolagsstämma och att anmäla sig till en bolagsstämma. Protokoll över bolagsstämman Protokoll som förts över bolagsstämman finns tillgängligt för aktieägare från och med den 7 maj 2001 på bolagets kontor i Esbo, gatuadress Fästningsvägen 4 A (Linnoitustie 4 A). För ytterligare information kontakta: Inga Lundberg, Investor Relations, tel. +46 (0)8 613 4419, +46 70 656 5695 e-mail: inga.lundberg@avestapolarit.com Matti Louhija, Senior Legal Counsel, tel. +358 (0)9 5764 5508, +358 40 501 5056 e-mail: matti.louhija@avestapolarit.com ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2001/04/23/20010423BIT01560/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2001/04/23/20010423BIT01560/bit0001.pdf