Stuart Pettifor lämnar AvestaPolarit.....

Stuart Pettifor lämnar AvestaPolarit. Pekka Erkkilä utnämnd till ny chef för Coil Products och John Newborn till ny medlem i koncernledningen AvestaPolarits vice VD och chef för koncernens affärsområde Coil Products Stuart Pettifor kommer att lämna AvestaPolarit i slutet av augusti. Han har utnämnts till styrelsemedlem i Corus Group plc med ansvar för dess affärsområde Band. AvestaPolarits styrelse har utsett Pekka Erkkilä, ansvarig i koncernledningen för affärsutveckling och teknologi, att efterträda Stuart Pettifor som chef för Coil Products från den 1 september 2001. Samtidigt har John Newborn, som leder integrationsarbetet efter samgåendet, utsetts till ny medlem i koncernledningen med ansvar för affärsutveckling och intregration. Ossi Virolainen, AvestaPolarits koncernchef, beklagar sin kollega Stuart Pettifors avgång med följande kommentar: " Jag tror att samtliga anställda inom AvestaPolarit beklagar att Stuart Pettifor lämnar oss. Som den karismatiske ledare och högt värderad yrkesman han är inom vår industri, har han varit en central gestalt vid samgåendet och bildandet av AvestaPolarit. Han har satt koncernen på rätt kurs mot att bli världens ledande rostfria företag. Jag kommer också att sakna honom personligen, som en nära kollega som jag uppskattar mycket. Jag förstår dock hans motiv och har respekt för beslutet. Jag kan endast önska honom all lycka och framgång i hans nya jobb." " Å andra sidan, välkomnar jag Pekka Erkkilä att ta ansvaret för vår kärnverksamhet Coil Products och John Newborn som ny medlem i vår Executive Committee. Båda är erfarna yrkesmän, som varit nyckelpersoner vid sammanslagningen och utvecklingen av AvestaPolarits affärsverksamhet." Korta CVn över Pekka Erkkilä och John Newborn presenteras härnedan. Stuart Pettifor önskar att själv förklara varför han lämnar företaget, samtidigt som han bekräftar sin starka tilltro till AvestaPolarit och dess framtid: " Beslutet att lämna AvestaPolarit och återvända till Corus har inte varit lätt för mig att ta. Sådana beslut är alltid baserade på en balansgång mellan utmaningen inför ett nytt jobb och det som blir ogjort i det gamla jobbet. I mitt fall har jag valt att flytta på mig, med privata familjeskäl som största anledning till beslutet. Jag kom till Sverige 1997, till ett företag som förlorade pengar och som behövde finna en ny inriktning. Omorganisationen av Avesta Sheffield de följande åren med stöd av ledningsteam och fackliga kollegor återställde lönsamheten och tilltron inom företaget. Att bli lönsamma igen var det primära behovet för att säkra framtiden." "Jag har alltid trott på en sammanslagning av Avesta Sheffield och Outokumpus rostfria stålverksamhet som det bästa för samtliga intressenter i bägge organisationerna. Jag är också glad över att samgåendet verkligen fungerar. Det nya bolaget håller nu på att bygga upp sin nya identitet och verksamhet på en förbättrad lönsamhetsnivå. Detta arbete möjliggörs av en utmärkt ledning, hela ledet av starkt engagerade anställda, och en väl utstakad strategisk plan. Jag önskar samtliga medarbetare på AvestaPolarit all lycka inför framtiden och kommer med stort intresse att följa företaget på dess väg att bli "Bäst på rostfritt", sammanfattar Stuart Pettifor. CV:n i korthet Pekka Erkkilä, f. 1958 Dipl.ing. från Tekniska högskolan i Helsingfors 1982 Forskningsingenjör vid Outokumpu Oy's Torneå FoU-avdelning 1983-85, produktionsingenjör/projektchef vid Torneå kallvalsverk 1985-88/1988-90, chef för varmvalsverket i Torneå 1990-96, VD för Outokumpu Chrome Oy 1996-2001. Nuvarande position: Executive Vice President - Business Development & Technology på AvestaPolarit Oyj Abp och medlem i koncernledningen (Executive Committee). John Newborn, f. 1944 B.Tech., C.Eng., M.I.E.E., 1967 Anställd av Corus föregångare alltsedan 1961, innehade 1967-89 ett flertal positioner inom forskning och projektledning i båda Sverige och England. Därefter General Manager - Operations för British Steel Stainless 1989-92, Vice President - Cold Rolled Division på Avesta Sheffield 1992-96, Vice President - Coil and Primary Division 1996-98, Vice President - Business Area Manager, Coil Products Sheffield inklusive Coil Service Centres 1998-2001, Medlem i Avesta Sheffields Executive Committee 1992-2001. Nuvarande position: Merger Integration Manager för AvestaPolarit Oyj Abp. För ytterligare information, vänligen kontakta: AVESTAPOLARIT Oyj Abp Katarina Lybeck, Senior Vice President - Corporate Communications Telephone: +358 9 5764 5505 or +358 40 503 0750 CORUS GROUP plc Anthony Hamilton, Manager - Investor Relations Telephone: +44 (0)20 7717 4503 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2001/08/02/20010802BIT00360/bit0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2001/08/02/20010802BIT00360/bit0001.pdf