Avida ingår en långsiktig allians med Norwegian & Strawberry-ägt lojalitetsbolag

Avida Finans AB (publ) (”Avida”) där vissa fonder och konton som förvaltas av KKR Credit Advisors (US) LLC och dess dotterbolag är majoritetsaktieägare, har enats om att ingå ett exklusivt avtal att förhandla om en långsiktig allians med det lojalitetsbolag som etablerats av Norwegian och Strawberry. Alliansen, som är föremål för uppfyllande av vissa villkor, kommer att utveckla nästa generations finansiella tjänster för fler än 7 miljoner lojalitetsprogrammedlemmar, med Avida som exklusiv finansiella partner.

Efter slutförandet av denna och relaterade transaktioner kommer Avida att bli cirka 2 % aktieägare i lojalitetsbolaget, medan lojalitetsbolaget som ägs av Norwegian och Strawberry blir cirka 11 % aktieägare i Avida.

- Den nya alliansen med Norwegian och Strawberrys ledande lojalitetsbolag är banbrytande för medlemmarna i deras lojalitetsprogram och för Avida, säger Tine Wollebekk, CEO för Avida. Att integrera Avidas tjänster i den nya plattformen kommer med tiden att ge medlemmarna sömlös tillgång till en rad integrerade finansiella tjänster som tillgodoser den enskilda kundens behov.

-  Avida är en perfekt långsiktig partner för att ta vårt nyligen annonserade samarbete med Strawberry till nästa nivå. Avida, som leds av Tine Wollebekk och med betydande stöd från KKR, har branschledande kompetens och tillgång till tillväxtkapital, och kommer tillhandahålla en rad attraktiva tjänster och förmåner till alla våra lojalitetsprogrammedlemmar i de nordiska länderna. Detta markerar också början på att bjuda in flera ytterligare partners att bli en del av vårt gemensamma lojalitetsekosystem, säger Christoffer Sundby, Chief Marketing & Customer Officer på Norwegian.

Avida, med huvudkontor i Stockholm och där vissa fonder och konton som förvaltas av KKR Credit Advisors (US) LLC och dess dotterbolag är majoritetsägare, erbjuder finansiella lösningar och tjänster till privatpersoner och företag i Sverige, Norge och Finland. Avida är ett privatägt finansiellt tjänsteföretag som står under tillsyn av Finansinspektionen. Som en entreprenöriell nischaktör har Avida utmärkta förutsättningar att skapa nästa generations integrerade finansiella tjänster tillsammans med Norwegians och Strawberrys Loyalty-bolag för privatpersoner i Norden.

Denna information är sådan som Avida Finans AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014). Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2023-08-24 07:01 CET.

Tine Wollebekk, CEO, Telefon: +46 72 402 44 79, E-post: tine.wollebekk@avida.se
Pehr Olofsson, CFO, Telefon: + 46 72-402 44 94, E-post: pehr.olofsson@avida.se