Bokslutskommuniké januari-december 2020

Ett stabilt kvartal i en utmanande tid.

Vi lägger ett kvartal bakom oss som präglats starkt av den rådande situationen gällande Covid-19 och vi har sett en trögare utveckling gällande tillväxten i portföljen. Nettoutlåningen till allmänheten uppgick vid årsskiftet totalt till 9 979 MSEK, vilket är något lägre än föregående kvartal. Det är dock en ökning på nästan 20 procent jämfört med samma period föregående år. Trots att nettoutlåningen sjunkit under kvartalet har räntenettot ökat med 4 procent.

Den fullständiga bokslutskommunikén finns att läsa på www.avida.se och finns med som bilaga till det här pressmeddelandet.

Fjärde kvartalet 2020 jämfört med fjärde kvartalet 2019

• Låneportföljen har växt med 19,5 % sedan fjärde kvartalet 2019 till totalt 9.979 MSEK.
  • Räntenettot ökade med 25 % från 153 MSEK fjärde kvartalet 2019 till 191 MSEK tredje kvartalet 2020.
  • Kreditförlusterna ökade till 133 MSEK från 48 MSEK fjärde kvartalet 2019.
  • Rörelseresultatet minskade från 48 MSEK fjärde kvartalet 2019 till -27 MSEK.
  • K/I-talet ökade till 0,45 från 0,41 motsvarande period förra året.
  • Totala kapitalrelationen har ökat till 17,8 % från 16,7 % fjärde kvartalet 2019.
  • Avkastning på eget kapital uppgick till  -7,0 % jämfört med 13,3 % samma period 2019.

Januari-december 2020 jämfört med januari-december 2019

• Låneportföljen uppgick totalt till 9.979 MSEK jämfört med 8.353 MSEK 2019.
  • Räntenettot ökade med 34,5 % från 538 MSEK 2019 till 724 MSEK.
  • Kreditförlusterna ökade till 437 MSEK från 179 MSEK.
  • Rörelseresultatet minskade från 129 MSEK 2019 till 5 MSEK 2020.
  • K/I-talet minskade till 0,39 från 0,45 2019.
  • Totala kapitalrelationen har ökat till 17,8 % från 16,7 % 2019.
  • Avkastning på eget kapital uppgick till  0,7 % för 2020 jämfört med 10,9 % 2019.

Väsentliga händelser under rapportperioden
I oktober godkände Finansinspektionen den föreslagna fusionen mellan Avida Finans och Avida Holding. Fusionsplanen, som offentliggjordes 26 juni, genomfördes som planerat i november 2020. 12 oktober ansökte Avida Holding om avnotering från Oslobörsens NOTC-lista och sista handelsdag för aktien var 16 november.

Denna information är sådan information som Avida Finans AB (publ) är skyldig att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom nedanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 19 februari 2021 kl. 09.00 CET. Börsen: Tickerkod AVF 001.

Tord Topsholm, CEO på Avida, Telefon: +46 72-402 44 35. E-post: tord.topsholm@avida.se
Pehr Olofsson, CFO på Avida, Telefon: 072-402 44 94, E-post: pehr.olofsson@avida.se

Avida är ett kreditmarknadsbolag som sedan starten 1983 har fokuserat på att erbjuda lån till privatpersoner och företag. Vi är för närvarande cirka 115 anställda, med huvudkontor i Stockholm och kontor i Oslo och Helsingfors. På Avida är vi inte som andra i vår bransch. Vi kommer alltid att anstränga oss lite extra för att hjälpa våra kunder att förverkliga sina planer och vi lovar att vi alltid ger våra kunder den uppmärksamhet de förtjänar.