Bokslutskommuniké januari-december 2021

Ett kvartal med stabil tillväxt och minskad risk

Under årets fjärde kvartal fortsatt volymökningen och när året summeras har utlåningen ökat med 11 % till totalt 11.076 MSEK jämfört med samma period förra året. Marginalerna är fortsatt stabila och jämfört med förra året såg vi en positiv påverkan på räntenettot tack vare fortsatt låga finansieringskostnader.

Ökade kostnader för insättningsgarantin och kostnadsposter av engångskaraktär höll dock tillbaka resultatutvecklingen och rörelseresultatet för årets sista kvartal slutade på 18 MSEK.

Den fullständiga bokslutskommunikén finns att läsa på www.avida.se och finns med som bilaga till det här pressmeddelandet.

Fjärde kvartalet 2021 jämfört med fjärde kvartalet 2020

• Låneportföljen har växt från 9.979 MSEK fjärde kvartalet 2020 till totalt 11.076 MSEK vilket motsvarar en ökning på 11 %.
  • Räntenettot ökade med 2,5 % från 191 MSEK fjärde kvartalet 2020 till 196 MSEK fjärde kvartalet 2021.
  • Kreditförlusterna minskade till 106 MSEK från 133 MSEK fjärde kvartalet 2020.
  • Rörelseresultatet ökade från -27  MSEK fjärde kvartalet 2020 till 18 MSEK.
  • K/I-talet har minskat till 0,38 under fjärde kvartalet 2021 att jämföra med 0,45 samma period 2020.
  • Totala kapitalrelationen har minskat till 14,7 % från 17,8 % fjärde kvartalet 2020.
  • Avkastning på eget kapital uppgick till 3,2 % jämfört med - 7 % samma period 2020.

Januari-december 2021  jämfört med januari-december 2020

• Låneportföljen uppgick totalt till 11.076 MSEK jämfört med 9.979 MSEK 2020.
  • Räntenettot ökade med 6 % från 724  MSEK 2020 till 773 MSEK.
  • Kreditförlusterna minskade till 403 MSEK från 437 MSEK 2020.
  • Rörelseresultatet ökade till  84 MSEK 2021 från 5 MSEK 2020.
  • K/I-talet minskade till 0,38 från 0,39 2020.
  • Totala kapitalrelationen har minskat till 14,7 % från 17,7 % 2020.
  • Avkastning på eget kapital uppgick till 4,6 % för 2021 jämfört med 0,7 % 2020.

Väsentliga händelser efter rapportperioden
1 januari tillträdde Tine Wollebekk som ny CEO på Avida. I samband med hennes tillträde återgick Pehr Olofsson, som varit interim CEO under 2021, till sin ordinarie roll som CFO.

Informationen är sådan som Avida Finans AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014) samt lag (2007:528) om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2022-02-24 08:30 CET.

Pehr Olofsson, CFO, Telefon: + 46 72-402 44 94, E-post: pehr.olofsson@avida.se
Michael Grosche, head of communications and Investor relations, Telefon +46 70-307 29 36, E-post: michael.grosche@avida.se

Avida är ett kreditmarknadsbolag som sedan starten 1983 har fokuserat på att erbjuda lån till privatpersoner och företag. Vi är för närvarande cirka 130 anställda, med huvudkontor i Stockholm och kontor i Oslo och Helsingfors. På Avida är vi inte som andra i vår bransch. Vi kommer alltid att anstränga oss lite extra för att hjälpa våra kunder att förverkliga sina planer och vi lovar att vi alltid ger våra kunder den uppmärksamhet de förtjänar.