Delårsrapport januari-juni 2023

Under andra kvartalet fortsatte Avida att fokusera på att öka intäkterna, minska riskerna och förbättra verksamhetens operationella excellens.

- Resultatet för andra kvartalet reflekterar att vi fortfarande har utmaningar kvar att ta oss an för att nå önskad lönsamhet, kommenterar Tine Wollebekk, CEO på Avida. Makrosituationen fortsätter att vara utmanande, men med de investeringar som görs i data, analys och tekniska plattformar samt ett starkt fokus på att leverera produkter och tjänster med stort kundvärde kommer vi att stärka Avida över tid. Vi fortsätter att ha höga ambitioner framåt och jag är övertygad om att vi kommer att leverera på dessa.

Den fullständiga delårsrapporten finns att läsa på www.avida.se och finns med som bilaga till det här pressmeddelandet.

Andra kvartalet 2023 jämfört med andra kvartalet 2022

• Låneportföljen har växt från 11,998 MSEK andra kvartalet 2022 till 12,058 MSEK.
  • Räntenettot ökade från 205 MSEK andra kvartalet 2022 till 224 MSEK andra kvartalet 2023.
  • Kreditförlusterna ökade till 140 MSEK från 104 MSEK andra kvartalet 2022.
  • Rörelseresultatet före skatt minskade från 28,8 MSEK andra kvartalet 2022 till 12,6 MSEK andra kvartalet 2023.
  • K/I-talet för andra kvartalet 2023 minskade till 0,35 från 0,37 motsvarande period förra året.
  • Kärnprimärkapitalrelationen har ökat till 12,43 % från 10,68 % andra kvartalet 2022.
  • Avkastning på eget kapital uppgick till 2,54 % jämfört med 6,22 % samma period 2022.

Informationen är sådan som Avida Finans AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014) samt lag (2007:528) om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2023-08-24 09:00 CET.

Pehr Olofsson, CFO, Telefon: + 46 72-402 44 94, E-post: pehr.olofsson@avida.se
Michael Grosche, Head of People and Communication, Telefon +46 70-307 29 36, E-post: michael.grosche@avida.se

Avida är ett kreditmarknadsbolag som sedan starten 1983 har fokuserat på att erbjuda lån till privatpersoner och företag. Vi är för närvarande drygt 140 anställda, med huvudkontor i Stockholm och kontor i Oslo och Helsingfors. På Avida är vi inte som andra i vår bransch. Vi kommer alltid att anstränga oss lite extra för att hjälpa våra kunder att förverkliga sina planer och vi lovar att vi alltid ger våra kunder den uppmärksamhet de förtjänar.