Avivas nya fondförmedlare är Säkra

Report this content

Avivas nya fondförmedlare är Säkra Idag inleder Avivas fondbolag ett samarbete med försäkringsmäklarna Säkra som är Sveriges största oberoende förmedlare av fonder. Säkra har stark lokal närvaro med ett sextiotal fondförmedlare på cirka trettio kontor runtom i landet. Säkra kan liknas vid ett fondvaruhus där ett stort antal fondbolag erbjuder sammanlagt ungefär 1700 fonder. Säkra är oberoende eftersom inget fondbolag premieras före något annat. Dessutom får kunden kostnadsfri och individuellt anpassad rådgivning i samband med köp och fondbyte. Säkra får ingen extra kommission från fondbolagen när de förmedlar från fondutbudet. Arvodet är redan medräknat i fondernas årliga förvaltningsavgifter. Fondförmedlarna har gått en speciell utbildning vilket är ett krav för att få fondförmedlingstillståndet av Finansinspektionen. - Vi är oberoende från alla fondbolagen och bankerna. Annars kan vi inte se kunden i ögat när vi säger att vi står på kundens sida, säger Lars Nyberg, delägare och fondförmedlare på Säkra i Halmstad. Vi är däremot beroende av att det går bra för kunden. Så här går det till att välja fonder i Säkras fondvaruhus: 1. Man tar kontakt per telefon med en fondförmedlare på Säkra, som finns i stort sett varje län i landet. Några av de större kontoren finns i Göteborg, Malmö, Halmstad, Skövde, Jönköping, Stockholm och Östersund. Titta på www.sakra.se 2. Man bokar en tid och sitter sedan ned i ett möte med en fondförmedlare som hjälper till att göra en sparanalys. I analysen ingår även en genomgång av Ditt sparande som Du har placerat i olika typer av försäkringar. Analysen belyser vad Du har och inte har, dels ur risksynpunkt, dels utifrån Dina önskemål. Du får ett förslag vilken eller vilka fonder i ett stort utbud som passar just Dig. 3. Om Du vill fundera lite till innan Du tar några beslut kan Du boka ett nytt möte och återkomma senare, både en eller två gånger. Rådgivningen är gratis i samband med köp eller byte av fonder hos Säkra. Den oberoende analysen kan även köpas separat om Du vill anlita någon annan fondförmedlare än Säkra. - Oberoende fondförmedling är vanligt i Storbritannien och flera andra länder, säger Ulrika Bergman, Nordenchef för Aviva Funds. Vi vill samarbeta med fondförmedlare som håller hög kvalitet i sin rådgivning och som är tillgängliga för kunder i hela landet. Därför är Säkra en självklar partner för oss. Aviva är Storbritanniens största koncern för finansiella tjänster och den sjunde största i världen. Styrelseordförande är Pehr G Gyllenhammar. Avivas europeiska fondbolag Aviva Funds marknadsför 27 olika fonder och parallellt finns även den nya Sicav-fonden Aviva Alternative Funds för alternativa investeringar. Kapitalförvaltare är Morley Fund Management som är ett helägt dotterbolag inom Aviva och Londons största aktiva förvaltare. Besök gärna vår webbplats www.avivafunds.com Kontaktpersoner: Lars Nyberg, delägare och fondförmedlare, Säkra. Mobil: 0705-17 22 93 Telefon: 035-15 60 62 E-post: lars.nyberg@sakra.se Ulrika Bergman, regionchef Norden, Aviva Funds/ Morley Fund Management. Mobil: +44 (0) 7736 63 04 79. Telefon: +44 (0) 207 809 6565 (London). E-post: ulrika.bergman@morleyfm.com Lena Berg, pr-konsult. Telefon: 08-568 494 90. Mobil: 0733-90 95 25 E-post: lena.berg@tpsglobal.com ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/09/03/20030903BIT00570/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/09/03/20030903BIT00570/wkr0002.pdf