Vårmode i Polen syns i tillväxtfond för de nya EU-länderna

Report this content

Vårmode i Polen syns i tillväxtfond för de nya EU-länderna Avivas fondbolag vinner försprång på marknaden genom fonden "European Convergence Equity Fund" som investerar i tillväxtbolag i de nya EU- länderna. I hela Europa finns endast en handfull fondbolag som har fonder med samma fokus på den framtida tillväxten i området. De flesta östeuropafonder inkluderar nämligen även Ryssland. Pensionsreformerna i de nya EU-länderna medför betydande affärsmöjligheter för utländska fond- och försäkringsbolag. Nya pensionssystem som ska placera stora belopp kommer också att med nya lagar tillåtas köpa utländska aktörers sparprodukter. Många faktorer samverkar för en ökad tillväxt. - Vi har en stark tilltro till tillväxten i de nya medlemsländerna och intresset ökar kraftigt för vår fond som investerar i de nya EU- länderna, säger Ulrika Bergman, Nordenchef på Aviva Funds. I de tio anslutningsländerna som blir EU-medlemmar om åtta veckor bor 75 miljoner konsumenter. Polen är störst med 39 miljoner människor. Avivas fond investerar här i detaljhandeln: polska modekedjan LPP gör en nylansering i vår och läkemedelsbolaget PGF ska etablera apotek runtom i Polen. Placeringar i Ungern inkluderar exempelvis OTP som är landets största och mest lönsamma bank och Eldorado som är ett välkänt varumärke för livsmedel även i Sverige. Fler länder och branscher ingår i portföljen, även västeuropeiska bolag som genererar vinster från regionen. Avivas fondförvaltare följer marknadens utveckling i regionen och gör här cirka 150 företagsbesök per år. Fondförvaltaren Chris Turner betonar vikten av långsiktighet och erfarenhet av investeringar på dessa tillväxtmarknader. Löpande anpassas fondens placeringar. Avivas fond "European Convergence Equity Fund" kan köpas i Sverige genom flera välkända aktörer såsom PPM, Avanza, Nordnet, Säkra och E-Trade. Aviva är Storbritanniens största försäkringsbolag och det sjunde största i världen. Avivas europeiska fondbolag Aviva Funds marknadsför 28 olika fonder och parallellt finns även den nya Sicav-fonden Aviva Alternative Funds. Kapitalförvaltare är Morley Fund Management som är ett helägt dotterbolag inom Aviva och är en av Londons största aktiva förvaltare. Besök gärna vår webbplats www.avivafunds.com Kontaktpersoner: Ulrika Bergman, regionchef Norden, Aviva Funds/ Morley Fund Management. Telefon: +44 (0) 207 809 6565 (London). Mobil: +44 (0) 7736 63 04 79. E-post: ulrika.bergman@morleyfm.com Lena Berg, pr-konsult. Telefon: 08-568 494 90. Mobil: 0733-90 95 25 E-post: lena.berg@modernpr.se ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2004/03/10/20040309BIT00610/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2004/03/10/20040309BIT00610/wkr0002.pdf