Nya familjesituationer skapar nya juridiska behov

Report this content

Över hälften av alla gifta par eller sambor med barn från tidigare förhållanden saknar idag juridiska avtal.  Många känner inte till konsekvenserna av att stå utan testamente den dagen någon går bort. – Det kan till exempel handla om vem som ärver och vem som har rätt till viss egendom, säger Anders Perméus, chefsjurist på Avtal24.

Få svenskar väljer idag att skriva någon form av juridiskt avtal. Åtta av tio svenskar har inte skrivit testamente. Det visar Avtalsbarometern 2014, en undersökning om svenskars inställning till juridiska avtal.

Idag lever allt fler svenskar i nya familjekonstellationer med barn från flera förhållanden. Det innebär ofta en sämre juridisk trygghet som i värsta fall kan leda till arvstvister om man inte är överens.  För gifta par eller sambor med barn från tidigare förhållanden är behovet av testamente extra stort, eftersom särkullbarn har rätt att få ut hela sitt arv direkt om inget annat reglerats i ett avtal.

Ett testamente krävs också när det finns speciella önskemål om hur arvet ska fördelas eller om man vill testamentera något till en vän eller släkting som inte enligt lag har rätt att ärva.
– Även i de fall man litar på att lagen räcker för en bra och rimlig fördelning av arvet så underlättar ett tydligt utformat testamente för de anhöriga och minskar risken för framtida tvister, säger Anders Perméus på Avtal24.

Läs mer på www.avtalsbarometern.se. Där finns undersökningen i sin helhet tillsammans med kommentarer från Avtal24:s jurist.

Om undersökningen

Undersökningen genomfördes av analysföretaget Red Blue Green på uppdrag av Avtal24 i december 2013. Totalt intervjuades 1 046 personer i åldrarna 30 till 70 år. Datainsamlingen har skett genom datainsamlingsföretaget Nepa AB:s system för webbpaneler.

Anders Perméus, chefsjurist Avtal24
anders.permeus@avtal24.se

Om Avtal24

Avtal24 är en juristbyrå som sedan 2007 erbjuder sina kunder juridisk avtalshjälp via nätet och via telefon. Tjänsten är utarbetad och kvalitetssäkrad av jurister och är ett alternativ för privatpersoner och företag som på ett enkelt sätt vill skaffa sig fulltäckande, kvalitativa juridiska avtal.

Idag samarbetar Avtal24 med en rad stora organisationer för att bidra med juridisk kunskap och tillförlitlig juridisk rådgivning. Några av de organisationer vi samarbetar med är SEB, Unionen, Länsförsäkringar Stockholm och Hyresgästföreningen.

Taggar:

Citat

– Även i de fall man litar på att lagen räcker för en bra och rimlig fördelning av arvet så underlättar ett tydligt utformat testamente för de anhöriga och minskar risken för framtida tvister.
Anders Perméus, chefsjurist Avtal24.