SJU AV TIO SAMBOR UTAN SKYDD VID SEPARATION ELLER DÖDSFALL

Report this content

Av de 1,4 miljoner svenskar som idag lever i ett samboförhållande saknar sju av tio juridiskt skydd i form av ett samboavtal eller testamente.
Det visar Avtalsbarometern 2014, en ny undersökning om svenskars inställning till juridiska avtal.

I undersökningen svarade 76 % av de tillfrågade som var sambo att de inte har skrivit samboavtal och 79 % saknar också testamente. 68 % av de tillfrågade samborna har varken upprättat testamente eller samboavtal. Det innebär att en miljon människor riskerar att inte själva få bestämma vad som händer med deras ägodelar om de separerar eller om en av dem dör.

I Avtalsbarometern har de intervjuade också fått svara på vilka för- och nackdelar de ser med att anlita en jurist för att skriva till exempel samboavtal eller testamente. De flesta uppger att de inte ser några direkta nackdelar, men siffrorna visar ändå att få har upprättat ett avtal.

− Vår erfarenhet är att det idag finns ett stort kunskapsglapp kring de här frågorna hos vanliga människor. Man förknippar juridik och avtal med något som är krångligt och dyrt. Många känner heller inte till konsekvenserna av att de inte har skrivit ett avtal den dagen då de separerar eller om någon dem skulle gå bort, säger Magnus Stein, vd för Avtal24.

Det Avtal24:s jurister ser hos sina kunder är till exempel att många inte känner till att även sambor kan kräva bodelning om de separerar. Det betyder att en sambo kan kräva att den gemensamt köpta bostaden med de möbler som tillkommit ska delas lika - oavsett vem av samborna som betalat.

Avtalsbarometern visar också att 77 % av de som är gifta inte har skrivit äktenskapsförord och att 78 % av alla tillfrågade saknar testamente. För gifta par eller sambor med barn från tidigare äktenskap eller förhållande, så kallade särkullbarn, finns många juridiska fallgropar för de som saknar äktenskapsförord och testamente. Det kan till exempel handla om vem som ärver vad och vem, eller vem som har rätt till viss egendom vid en eventuell skilsmässa.

Avtalsbarometern är den enda undersökning som gjorts i Sverige som visar hur många av de som idag lever i samboförhållanden som har skrivit ett samboavtal eller upprättat testamente. Undersökningen visar också hur fördelningen ser ut över de olika länen beräknat utifrån en schablon för hela riket.

Läs mer på avtalsbarometern.se. Där finns undersökningen i sin helhet tillsammans med kommentarer från Avtal24:s jurist.

Om undersökningen:
Undersökningen genomfördes av analysföretaget Red Blue Green på uppdrag av Avtal24 i december 2013. Totalt intervjuades 1 046 personer i åldrarna 30 till 70 år. Datainsamlingen har skett genom datainsamlingsföretaget Nepa AB:s system för webbpaneler.

För mer information, var god kontakta:
Magnus Stein, vd Avtal24
E-post: magnus.stein@avtal24.se

Anders Perméus, chefsjurist Avtal24
E-post: anders.permeus@avtal24.se

SJU AV TIO SAMBOR UTAN SKYDD VID SEPARATION ELLER DÖDSFALL

Citat

– Vår erfarenhet är att det idag finns ett stort kunskapsglapp kring de här frågorna hos vanliga människor. Man förknippar juridik och avtal med något som är krångligt och dyrt. Många känner heller inte till konsekvenserna av att de inte har skrivit ett avtal den dagen då de separerar eller om någon dem skulle gå bort.
Magnus Stein, vd Avtal24