Förvärv skapar svensk jätte i patentbranschen

Report this content

Förvärv skapar svensk jätte i patentbranschen Awapatent köper patentbyrån Willquist & Partners och blir därmed Sveriges i särklass största och Europas näst största patentbyrå. Den nya koncernen får 273 anställda (128 konsulter) och en omsättning på 420 miljoner kronor (2002). Genom förvärvet av Willquist & Partners stärker Awapatent sin ställning som ledande patentbyrå. Koncernen får bland annat kontor i den forskningsintensiva Linköpingsregionen. - Med förvärvet får vi kontor i Linköping, Jönköping och Norrköping, och ökad närhet till de forsknings- och utvecklingsintensiva företagen i regionen. Därmed har vi verksamhet i de flesta större eller medelstora städer i Sverige samt i Köpenhamn, säger Stefan Hjelmqwist, marknadschef på Awapatent. - Genom att tillhöra Awapatents organisation kommer våra kunder att få tillgång till expertis på fler områden med koppling till patent, varumärken och design. Jag vet att våra uppdragsgivare kommer att tjäna på detta, kommenterar före detta ägaren Ulf Willquist, ny regionchef för Awapatent i Linköping och Jönköping. Med förvärvet blir Awapatent Sveriges i särklass största och Europas näst största patentbyrå. Bara engelska Marks & Clerk antas idag ha fler konsulter än Awapatent. Patentbyrå Omsättning MSEK (2001) Antal anställda (2001) Awapatent/Willquist 383 219 Albihns 344 203 Ström & Gulliksson 138 74 Zacco Sweden 109 67 Groth 89 61 För ytterligare information: Stefan Hjelmqwist, marknadschef, Awapatent AB Telefon: 040-98 51 60, mobil: 0708-86 87 97 E-post: stefan.hjelmqwist@awapatent.com Bilder och övrig pressinformation gällande Awapatent finns på: http://www.awapatent.com/SE Awapatent AB är ett av Europas ledande konsultföretag inom immaterialrätt (patentfrågor, design, varumärkesskydd), IT-juridik och biorätt. Kunder är bland andra svenska och utländska industriföretag. Huvudkontoret ligger i Malmö. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/05/05/20030505BIT00060/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/05/05/20030505BIT00060/wkr0002.pdf