Awapatent årets immaterialrättsbyrå – igen

Report this content

Den internationella tidskriften Managing Intellectual Property (MIP) har utsett Awapatent till Årets svenska konsultbyrå inom immaterialrätt, ”Sweden IP Firm of the Year”, för andra året i rad. Utmärkelsen baseras på åsikter från fler än 2000 kunder och andra branschverksamma.

¬– Att vinna branschens mest prestigefyllda utmärkelse två år i rad är stort, säger Magnus Hallin, vd på Awapatent. Svenska och europeiska företag ser i allt högre utsträckning immaterialrätt som ett användbart affärsverktyg, vilket gynnar oss som fokuserar på strategisk rådgivning utifrån ett affärsperspektiv.

Vid årsskiftet expanderade Awapatent genom att gå samman med Danmarksbaserade Internationalt Patent-Bureau, ett led i företagets europeiska tillväxtplaner. Därigenom blev Awapatent en av Europas absolut största konsultbyråer inom immaterialrätt, med cirka 170 patentkonsulter och jurister och totalt 350 anställda på 13 kontor i Sverige, Danmark och Tyskland.

– Våra kunder kommer från hela världen och vi arbetar framförallt på en europeisk nivå, men visst är det en styrka att ha sin bas i Sverige och Danmark, två av de länder där användandet av patent ökar allra mest och som dessutom är erkänt duktiga på design och på att bygga internationella varumärken, säger Magnus Hallin.

Under 2008 slog både Sverige och Danmark rekord i antal internationella patentansökningar med 4 114 (3 657 år 2007) respektive 1 328 (1 153). Samtidigt trädde den internationella Londonöverenskommelsen i kraft, vilket gjorde europapatent mycket billigare och ytterligare påskyndade den pågående internationaliseringen inom patentvärlden.

Om undersökningen
Undersökningen World IP Survey är en rankning av de ledande konsultbyråerna inom immaterialrätt i ett antal länder. Resultatet baseras på intervjuer med mer än tvåtusen kunder och andra branschverksamma och genomförs av den ledande branschtidskriften Managing Intellectual Property för trettonde året i rad.