Awapatent ökar närvaron i Kina Etablerar eget bolag med två kontor

Efter 118 år i Europa tar svenska Awapatent det formella steget in i Asien och etablerar ett eget bolag i Kina, AWA Asia. Bolaget startar verksamheten per idag, den 9 februari 2015, och kan direkt erbjuda sina kunder full service med cirka tio anställda vid kontor i Beijing och Hongkong.

– Kina har varit i fokus för oss under de senaste åren, säger Magnus Hallin, vd för Awapatent. Fram tills nu har vi hanterat marknaden och ärenden relaterade till Kina via egna konsulter och samarbetspartners i landet.

– Vårt mål är att bli en ledande paneuropeisk-asiatisk IP-aktör inom fem år. I Ai-Leen Lim från brittiska Bird & Bird har vi hittat en perfekt person att driva vår verksamhet för att uppnå det. Hon är välrenommerad på den kinesiska marknaden och tar med sig ett erfaret team till AWA Asia. Awapatents satsning i Kina är bland de största som något europeiskt IP-företag gjort.

Aktiviteten inom varumärken och patent i Kina de senaste åren har varit mycket hög. Kina vill bli ett land med hög innovationsgrad och produktion av högteknologi. Sedan flera år är Kinas forskningsbudget större än USA:s och Kinas patentverk är numera världens största. När det gäller antalet globala IP-skydd ligger Kina, enligt WIPO*, i topp såväl vad gäller patent, varumärken som design. Cirka en tredjedel av patenten, en fjärdedel av varumärkesansökningarna och hälften av ansökningarna om skydd av design kommer från kinesiska bolag.

– Detta är en tydlig och kraftfull utveckling, säger Magnus Hallin. Det finns en stor efterfrågan hos våra kunder om såväl strategiska råd, till exempel vid tvister, som handgripligt stöd i Kina. IP-frågorna är centrala när det gäller att lansera produkter och tjänster och det finns många IP-utmaningar i Kina som kräver lokal kunskap och närvaro.

– Jag är mycket optimistisk kring vår satsning i Kina, säger Magnus Hallin. Här finns en stark uthållig tillväxt och det är viktigt att vara på plats för att hjälpa våra icke kinesiska kunder samt för att vara närmare våra allt fler och allt större kinesiska kunder.

* World Intellectual Property Organization

För ytterligare information kontakta gärna

Magnus Hallin, vd Awapatent AB, tel. 0709-43 78 22, magnus.hallin@awapatent.comBirgitta von Friesendorff, kommunikationschef Awapatent AB, tel. 0706-38 91 96, birgitta.von.friesendorff@awapatent.com

Övrig pressinformation gällande Awapatent finns på: http://www.awapatent.com

Awapatent är ett ledande konsultföretag inom immaterialrätt med verksamhet i Europa och Asien (AWA Asia).

Våra kunder är innovationsintensiva företag – allt från startups till världens mest kända varumärken och patentportföljer. Vi hjälper dem att skapa affärer av sina idéer och innovationer. Vårt arbete belönas regelbundet med nationella och internationella utmärkelser.

Våra 170 patentkonsulter, jurister och immaterialrättsexperter har djup kompetens inom patentfrågor, design- och varumärkesskydd, marknadsrätt, tvister, avtal och riskanalyser.

Awapatent grundades 1897 i Sverige och har i dag 300 medarbetare på 16 kontor i Sverige, Danmark, Tyskland och Kina.