Fortsatt stärkta marknadsandelar för Awapatent under ett framgångsrikt 2012

2012 var ytterligare ett framgångsrikt år för Awapatent, det ledande konsultföretaget inom immaterialrätt i Sverige. Intäkterna ökade till 541,5 miljoner kronor (520,9) under 2012, samtidigt som resultatet före skatt ökade till 36,0 miljoner kronor (35,8).

– Med tanke på den finansiella osäkerheten under 2012 samt de stora investeringar som Awapatent gjorde var det totalt sett ett framgångsrikt år, säger Awapatents vd Magnus Hallin.

Under 2012 fortsatte Awapatent att öka sina marknadsandelar på företagets hemmamarknader.

– I Sverige ökade vi vår marknadsandel för tredje året i rad samtidigt som vi tog en allt större andel av marknaden i Danmark, fortsätter Magnus Hallin. Antalet europeiska patentansökningar från Awapatent ökade med över 40 procent.

Betydelsen av immaterialrätt blir alltmer tydlig och antalet internationella ansökningar visar en stark tillväxt jämfört med den globala ekonomin. Under 2012 ökade internationella patentansökningar och varumärkesregistreringar med sju respektive fyra procent.

– Parallellt med att vi fortsatte förbättra vår interna effektivitet gjorde vi stora investeringar för fortsatt lönsam tillväxt. Vi genomförde flera tunga rekryteringar, intensifierade vår närvaro i Kina samt fortsatte att utveckla det nybildade bolaget AWA IPro.

– En viktig förändring framöver är ett nytt gemensamt patentsystem för EU som förväntas träda i kraft under 2015, säger Magnus Hallin. Detaljerna är inte klara, men det nya systemet innebär stora förändringar. Bland annat kommer kostnaderna för att erhålla och processa patent i Europa att minska, och därmed ökar värdet av patent. Vi är fast beslutna att göra denna förändring till en kommersiell fördel för Awapatent.

Magnus Hallin, vd Awapatent AB, tel. 0709-43 78 22, magnus.hallin@awapatent.com

Birgitta von Friesendorff, kommunikationschef Awapatent AB, tel. 0706-38 91 96, birgitta.von.friesendorff@awapatent.com

Awapatent är ett av Europas ledande konsultföretag inom immaterialrätt. Vi hjälper våra kunder att göra affärer av sina idéer och innovationer genom att kombinera affärsförståelse med juridisk och teknisk expertis. Vi har djup kompetens inom patentfrågor, design- och varumärkesskydd, marknadsrätt, tvister, avtal och riskanalyser. Våra kunder finns i hela världen och inkluderar bland annat ägarna till flera av de mest värdefulla varumärkena och patentportföljerna. Awapatent grundades 1897 och har i dag närmare 300 medarbetare på 13 kontor i Sverige, Danmark och Tyskland. År 2012 var omsättningen 542 miljoner kronor.