• Awapatent/

Innovationsbarometern 2013 visar: Svårigheter att hitta rätt kompetens hämmar tillväxt

Var tredje forsknings- och utvecklingschef planerar att det kommande året rekrytera fler medarbetare till bolagets forsknings- och utvecklingsverksamhet. Samtidigt upplever mer än hälften (60 procent) att det är svårt att hitta människor med rätt bakgrund och kompetens. Det visar Awapatents Innovationsbarometer som är baserad på intervjuer med 50 forsknings- och utvecklingschefer i Sverige.

– Att arbeta med forskning och utveckling som strategiskt verktyg och i nästa led skydda de immateriella tillgångarna är viktiga konkurrensfaktorer. Det är av yttersta vikt att vi i Sverige arbetar för att stärka kompetensen inom innovationsarbete för att kunna mäta oss med omvärlden och för att inte hämma företagens tillväxt, säger Magnus Hallin, vd för Awapatent.

Ett av de forskningstunga företagen i Sverige som är i behov av att rekrytera är det snabbväxande IT-företaget Donya Labs i Linköping. Företaget, som utvecklar programvaran Simplygon för att automatiskt optimera avancerad 3D-grafik, är huvudsakligen inriktat på datorspel. På två år har Donya Labs gått från fem till 17 anställda i företaget. Under 2014 räknar man med att anställa ytterligare 15 personer.

– Vår enskilt viktigaste utmaning inför en fortsatt snabb expansion är möjligheten att hitta kompetent personal. Vi har varit framgångsrika med att rekrytera nyutexaminerade förmågor, men det har varit betydligt svårare med seniora positioner. Under snart ett år har vi sökt en utvecklingschef till vårt kontor i Linköping utan att hitta rätt person, säger Magnus Wennerholm, CEO på Donya Labs.

Allmänt om Innovationsbarometern

Undersökningen har genomförts av analysinstitutet YouGov på uppdrag av Awapatent. Under 2013 har sammanlagt 100 telefonintervjuer genomförts med forsknings- och utvecklingschefer i större företag i Danmark och Sverige, med 50 intervjuer i respektive land.

För ytterligare information, kontakta:

Magnus Hallin, vd Awapatent AB, tel. 0709-43 78 22, magnus.hallin@awapatent.com

Birgitta von Friesendorff, kommunikationschef Awapatent AB, tel. 0706-38 91 96, birgitta.von.friesendorff@awapatent.com

Magnus Wennerholm, CEO Donya Labs, tel. 070-244 04 63, magnus@simplygon.com

Awapatent är Sveriges ledande konsultföretag inom immaterialrätt och ett av de främsta i Europa. Vi hjälper våra kunder att skapa affärer av sina idéer och innovationer.

Våra kunder är innovationsintensiva företag och inkluderar flera av världens mest kända varumärken och patentportföljer. Våra 160 patentkonsulter och jurister har djup kompetens inom patentfrågor, design- och varumärkesskydd, marknadsrätt, tvister, avtal och riskanalyser. De kombinerar juridisk och teknisk expertis med affärsförståelse, och gör sitt yttersta för varje kund. Vi får regelbundet nationella och internationella utmärkelser för vårt arbete.

Awapatent grundades 1897 och har i dag 300 medarbetare på 13 kontor i Sverige, Danmark och Tyskland. År 2012 var omsättningen 542 miljoner kronor.