• Awapatent/

Innovationsbarometern visar: Svenska företag fortsätter satsa på forskning och utveckling

Report this content

86 procent av Sveriges forsknings- och utvecklingschefer bedömer att deras budget för FoU den närmaste framtiden kommer att vara oförändrad eller höjas. Likaså säger 94 procent av företagen att antalet FoU-anställda är oförändrat eller har ökat under året. Samtidigt upplever hälften av företagen att det är svårt att få tag på kompetent personal.

Detta visar Innovationsbarometern, en undersökning som Awapatent låtit genomföra bland 50 forsknings- och utvecklingschefer på svenska företag.

Företagen är relativt försiktiga med satsningar på nya produkter. 72 procent av företagen satsar mindre än en tredjedel av FoU-budgeten inom nya områden. Hela 42 procent satsar mindre än tio procent på nya områden.

”I tuffare tider är det tryggare att satsa på och vidareutveckla produkter och tjänster som redan är etablerade på marknaden”, menar Awapatents vd Magnus Hallin. ”I takt med att konjunkturen förbättras kommer troligtvis satsningar på nya områden och nya produkter att öka.”

I princip samtliga företag uppger att de tror att antalet patentansökningar kommer att vara oförändrat eller öka under de närmaste fem åren, 44 procent bedömer att antalet patentansökningar kommer att öka.

54 procent av företagen upplever att det är ganska lätt eller mycket lätt att bedriva innovationsarbete i Sverige, och 56 procent tycker att Sveriges innovationsförmåga, det vill säga företagens förmåga att vidareutveckla produkter och tjänster, bidrar till landets internationella konkurrenskraft. De viktigaste faktorerna för att förbättra innovationsklimatet i Sverige är bättre utbildning (70 procent) och bättre tillgång till riskkapital/finansiering (58 procent).

Undersökningen har genomförts av analysinstitutet YouGov på uppdrag av Awapatent. Under perioden juni–augusti 2013 har 50 telefonintervjuer genomförts med forsknings- och utvecklingschefer i större företag i Sverige.

Magnus Hallin, vd Awapatent AB, tel. 0709-43 78 22, magnus.hallin@awapatent.com
Birgitta von Friesendorff, kommunikationschef Awapatent AB, tel. 0706-38 91 96, birgitta.von.friesendorff@awapatent.com
Övrig pressinformation gällande Awapatent finns på: http://www.awapatent.com.

Om Awapatent

Awapatent är Sveriges ledande konsultföretag inom immaterialrätt och ett av de främsta i Europa. Vi hjälper våra kunder att skapa affärer av sina idéer och innovationer. Våra kunder är innovationsintensiva företag och inkluderar flera av världens mest kända varumärken och patentportföljer. Våra 160 patentkonsulter och jurister har djup kompetens inom patentfrågor, design- och varumärkesskydd, marknadsrätt, tvister, avtal och riskanalyser. De kombinerar juridisk och teknisk expertis med affärsförståelse, och gör sitt yttersta för varje kund. Vi får regelbundet nationella och internationella utmärkelser för vårt arbete. Awapatent grundades 1897 och har i dag 300 medarbetare på 13 kontor i Sverige, Danmark och Tyskland. År 2012 var omsättningen 542 miljoner kronor.

Taggar: