Svenska patentansökningar ökar mest

Nya siffror visar att svenska företag sökte fler patent än någonsin hos Europapatentverket under 2008. Med en jätteökning på 15 procent jämfört med året före ökar vi mer än alla andra stora patentländer och mer än någonsin tidigare. Det nya svenska patentrekordet lyder 3140 europeiska ansökningar jämfört med det tidigare rekordet på 2733.

Årets statistik från Europapatentverket visar att svenska företag trotsar lågkonjunkturen och fortsätter att söka allt fler europapatent. Av alla stora patentländer är den svenska ökningen på 15 procent störst och följs därefter på Danmark med 13,3 procent. Totalt tog Europapatentverket emot 146 600 patentansökningar, en ökning med 3,6 procent jämfört med 2007.

– När konkurrensen mellan europeiska företag alltmer handlar om immaterialrättsliga frågor som patent, medan produktionen flyttas ut på underleverantörer eller till låglöneländer, blir det också allt viktigare för företagen att skydda tekniken bakom produkterna, oavsett konjunkturläge, säger Maria Stenbäck, senior patentkonsult på Awapatent.

Allra flest patentansökningar kom från USA (37 359 stycken, 4,6 procent fler än 2007), Tyskland (26 653 st, +5,8 procent), Japan (23 081, +0,4 procent), Frankrike (9 050 st, +8,3 procent) och Nederländerna (7 289 st, +2,4 procent). Antalet ansökningar från Sydkorea, största sökarland utanför Europa näst efter USA och Japan, sjönk dramatiskt (-13,4 procent).

Även företag i många andra europeiska länder följer den generella trenden att söka allt fler europeiska patent, om än från låga nivåer. Irland ökade med 14,4 procent, Tjeckien med 15,5 procent och Polen med hela 60,6 procent jämfört med 2007.

– Visserligen beror dessa höga siffror framförallt på att antalet ansökningar från dessa länder är mycket litet och att en liten ökning därmed blir procentuellt rätt stor. Men visst kan vi se att många företag väljer att prioritera långsiktiga satsningar på forskning och utveckling framför kortsiktiga produktsatsningar nu när vi går in i en lågkonjunktur, säger Maria Stenbäck.

Svenska patentansökningar till Europapatentverket

År 1999 2000 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008 Förändring 1999 till 2008