Var tredje svenskt företag satsar mer på forskning och utveckling under 2017

En ny undersökning visar att innovationsklimatet i Sverige fortsätter vara starkt. En tredjedel av företagen inom IT/telekom och life science planerar att satsa mer pengar på sin FoU-verksamhet 2017. En lika stor andel säger sig dock inte se något värde i att skydda sitt forskningsresultat.

Awapatens årliga Innovationsbarometer undersöker innovationsklimatet i Sverige, och utsikterna för 2017 ser goda ut. Nästan 9 av 10 företag (87 procent) kommer att satsa lika mycket eller mer på FoU under 2017 som de gjorde 2016. Inom life science-sektorn uppger var tredje företag (34 procent) att de satsar mer, och inom IT- och telekomsektorn är siffran 28 procent.

– De senaste årens optimism hänger i bland de svenska företagen. Att en tredjedel av företagen vill satsa mer på forskning och utvecklingen är positivt för svensk ekonomi och visar att vi har gott innovationsklimat, säger Magnus Hallin, vd på Awapatent.

Samtidigt som många företag lägger ner ansenliga mängder tid och pengar på sin forskning, är de sämre på att skydda sina värdefulla resultat. Var tredje företag (31 procent) skyddar i dag inte sina produkter eller innovationer alls. Bland IT- och telekomföretagen är siffran 40 procent och bland life science-företagen 21 procent. Hela 30 procent av företagen anger dessutom att patent är helt oviktigt för deras affärsutveckling.

Dessutom uppger många företag att det saknas rutiner och etablerade system för att upptäcka intrång. Nästan två tredjedelar (59 procent) av företagen saknar system för att upptäcka varumärkes- eller patentintrång.

– För många forsknings- och utvecklingsföretag står immateriella tillgångar för en mycket stor andel av värdet i företagen, så det är oroväckande att fler företag inte skyddar sina innovationer. Det är särskilt oroväckande då det finns andra motiv att patentera än att just enbart skydda innovationerna. Ofta är patent och andra immateriella tillgångar nödvändiga för att kunna attrahera kapital eller för att kunna inleda forskningssamarbeten med andra företag. Att så få skyddar sina innovationer kan bero på att många företag lever med en förlegad bild av vad patent och andra immateriella tillgångar kan användas till och hur de kan stödja företagens affärer, säger Magnus Hallin.

Om undersökningen

Innovationsbarometern är genomförd av undersökningsföretaget Demoskop på uppdrag av Awapatent. Respondenterna består av ett slumpmässigt urval av forsknings- och utvecklingschefer på företag med svensk verksamhet inom IT/telekom samt läkemedel/medtech/biotech, med en omsättning på minst 20 MSEK och minst tio anställda i den svenska verksamheten. Undersökningen, i form av telefonintervjuer, genomfördes 9–28 november 2016.

För mer information vänligen kontakta

Magnus Hallin, vd Awapatent, 0709-43 78 22 eller magnus.hallin@awapatent.comBirgitta von Friesendorff, kommunikationschef Awapatent, tel. 0706-38 91 96, birgitta.von.friesendorff@awapatent.com

Awapatent är ett ledande konsultföretag inom immaterialrätt med verksamhet i Europa och Asien.

Våra kunder är innovationsintensiva företag – allt från uppstartsföretag till några av världens mest kända varumärken och patentportföljer. Vi hjälper dem att skapa affärer av sina idéer och innovationer.

Våra 170 patentkonsulter, jurister och immaterialrättsexperter har djup kompetens inom patentfrågor, design- och varumärkesskydd, marknadsrätt, tvister, avtal och riskanalyser.

Awapatent grundades 1897 och har i dag 300 medarbetare på 16 kontor i Sverige, Danmark, Tyskland och Kina.