Åke Ortmark till Axess TV

Report this content

Åke Ortmark blir programledare på Axess TV från och med hösten 2006. Programmet kommer att gå på bästa sändningstid from september månad. Axess TV inleder provsändningar den 27 maj på Boxers kanalplats 25. Axess TV: s provsändningarna inleds lördag morgon kl. 00.00 den 27 maj. Premiärsändningar utifrån typtablå blir i september 2006 efter provsändningsperioden. Axess TV ingår i Johnsonstiftelsens satsning på den tredje uppgiften som stiftelsen kallar för Forum Axess som består av olika uttrycksformer för den tredje uppgiften: Engelsbergsseminariet i Västmanland, seminarier, konferenser bokutgivning i serien Atlantis/Axess och tidskriften Axess. I stiftelsens satsning på den tredje uppgiften ingår också Axess professurer varav den första gick till Uta Lauers vid Konstvetenskapliga institutionen i Stockholm i kombination med verksamhet vid Östasiatiska museet. Kanalen kommer således att vara inriktad på den tredje uppgiften (att sprida forskningsresultat och bidra till samverkan mellan samhälle och vetenskap) och innehållsmässigt vara inriktad på kultur, samhälle, vetenskap, väder och intelligent humor. Axess TV har även inlett en dialog med den Fransk-tyska kulturkanalen Arte om framtida samarbete. För vidare information kontakta: Kurt Almqvist VD Axel och Margaret Ax:son Johnsons stiftelse för allmännyttiga ändamål Kurt.almqvist@nordstjernan.se