Axel och Margaret Ax:son Johnsons stiftelse för allmännyttiga ändamål

Report this content

Följande personer och organisationer har vid styrelsemöte den 20 november 2009 erhållit stipendier och anslag från Axel och Margaret Ax:son Johnsons stiftelse för allmännyttiga ändamål: Personligt stipendium om 200 000 till Petra Östergren vid Lunds universitet för att skriva om Feminismens tillstånd University of Lund Prefekt vid Arkitektskolan, LTH, Lund, professor Kerstin Barup har erhållit 8 400 000 för Mastersutbildning vid AXSUD vid Lunds universitet åren 2010-2011. Författare Yukiko Duke Bergman har erhållit 100 000 i personligt stipendium för att skriva om Kakure kirishtan – de dolda kristna och den västerländska bilden av Japan. Journalist Mats Holm, Göteborg, har erhållit 80 000 för att skriva om Journalistikens degeneration en komparativ studie av åren 1958 och 2008 United World Colleges har erhålli 350 000 i anslag och tidskriften Forskning och framsteg 40 000. För vidare information kontakta: Kurt Almqvist VD Axel och Margaret Ax:son Johnsons stiftelse för allmännyttiga ändamål kurt.almqvist@nordstjernan.se