Niklas Ekdal blir programledare på Axess TV

Report this content

Niklas Ekdal blir programledare för ett samhällsprogram på Axess TV under hela hösten 2006. Programmet kommer att gå på bästa sändningstid from den 24 september. Niklas Ekdal är politisk chefredaktör på Dagens Nyheter. Axess TV inleder provsändningar den 27 maj på Boxers kanalplats 25. Axess TV: s provsändningarna inleds lördag morgon kl. 00.00 den 27 maj. Premiärsändningar utifrån typtablå äger rum i september 2006 efter provsändningsperioden. Axess TV ingår i Johnsonstiftelsens satsning på den tredje uppgiften som stiftelsen kallar för Forum Axess som består av olika uttrycksformer för den tredje uppgiften: Engelsbergsseminariet i Västmanland, seminarier, konferenser, bokutgivning i serien Atlantis/Axess och tidskriften Axess. I stiftelsens satsning på den tredje uppgiften ingår också Axess professurer varav den första gick till Uta Lauers vid Konstvetenskapliga institutionen i Stockholm i kombination med verksamhet vid Östasiatiska museet. Kanalen kommer således att vara inriktad på den tredje uppgiften (att sprida forskningsresultat och bidra till samverkan mellan samhälle och vetenskap) och innehållsmässigt vara inriktad på kultur, samhälle, vetenskap, väder och intelligent humor. Axess TV har även inlett en dialog med den Fransk-tyska kulturkanalen Arte om framtida samarbete. Axel och Margaret Ax:son Johnsons stiftelse för allmännyttiga ändamål grundades 1947 av de medel som donerats av Generalkonsul Axel Ax:son Johnson och hans hustru Margaret. Stiftelsens styrelse består idag utav följande personer: Frances Broman, Rolf Ekéus, Antonia Ax: son Johnson, Viveca Ax: son Johnson (ordf.) och Robert J. Shapiro.