Report this content

Axel och Margaret Ax:son Johnsons stiftelse för allmännyttiga ändamål har utsett docent Johan Lundberg till ny chefredaktör för Tidskriften Axess. Han tillträder tjänsten den 1 januari 2007.

Verkställande direktör för Ax:son Johnsonstiftelsen Kurt Almqvist säger: ”Johan Lundberg är en mycket god stilist, har stora fackkunskaper och är en erfaren redaktör. Han är medarbetare vid SvD:s kulturredaktion och har bland annat arbetat som understreckarredaktör på SvD och som chefredaktör för Tvärsnitt. Han är en utmärkt företrädare för en publicistisk tradition, i vilken kvalificerat material presenteras i en form som är tillgänglig för en större publik. Han har också en god och gedigen akademisk grund att stå på, som docent i litteraturvetenskap vid Stockholms universitet, vilket vi anser är viktigt för ett humanistisk-samhällsvetenskapligt magasin som Tidskriften Axess. Vi är mycket glada över att han valt att träda till som chefredaktör.

Frånträdande chefredaktören Erik Wallrup har gjort ett mycket gott arbete med tidskriften Axess och kommer parallellt med redaktörskapet för Annex också ägna sig åt doktorandstudier i musikvetenskap.”

Johan Lundberg säger: ”Jag är glad över förtroendet att få ta över efter Erik Wallrup som chefredaktör för tidskriften Axess som ingår i Forum Axess där akademisk forskning och en större publik kan mötas. Genom att skapa spelrum för olika perspektiv och positioner som skänker en mångsidig och växlande belysning av centrala frågeställningar hoppas jag kunna bidra till en fortsatt kvalificerad kunskapsförmedling och diskussion om angelägna ämnen på svensk och internationell botten. Jag kommer att fortsätta att utveckla tidskriften i den anda som den tidigare drivits i - med informativa, djupborrande artiklar där syftet är att anlägga ett oväntat perspektiv på företeelser i samtiden. Tidskriften skall vara ett dynamiskt diskussionsforum med välskrivna texter - personliga, tillgängliga och förstås intellektuellt vederhäftiga."

Axess är en tidskrift inom humaniora och samhällsvetenskap. Tidskriften ingår som en del i Ax:son Johnsonstiftelsens större satsning på den tredje uppgiften vid namn Forum Axess, som handlar om att sprida forskningsresultat och skapa förutsättningar för ett närmande mellan forskning, samhälle och näringsliv. Vår stiftelse har valt att särskilt stödja humaniora och
samhällsvetenskap. Målsättningen är att tidskriften skall nå den stora grupp av läsare och reflekterande människor som finns inom alla samhällsgrupper. Axess centrala uppgift är att tjäna denna kategori av läsare.

I stiftelsens satsning återfinns även Engelsbergsseminarierna, bokutgivning samt även Axess Television. Axess Television är en svenskproducerad frikanal i det digitala marknätet och i Comhem, som varje helg sänder nya program kring samhälle, kultur och vetenskap.

www.axess.se
www.axsonjohnsonfoundation.org

För vidare information kontakta:

Kurt Almqvist, VD
Axel och Margaret Ax:son Johnsons stiftelse för allmännyttiga ändamål