• Axa/

AXA Sports Club panelen Strunta i bantningshysterin – satsa långsiktigt!

Report this content

De som äter varierat och gott samtidigt som de har ett aktivt liv är lyckliga, tycker de ser bra ut och blir nästan aldrig sjuka. Dessutom bantar de väldigt sällan. Det är några av resultaten från en undersökning som Lantmännen Axa gjort bland medlemmarna i AXA Sports Club.

Träna samtidigt som du äter gott De flesta av medlemmarna i AXA Sports Club lägger tre eller fler timmar i veckan på fysiska aktiviteter där löpning är den vanligaste formen av träning. Och många deltar även i olika idrottstävlingar såsom Vasaloppet och Vätternrundan. Det kombinerat med en sund kosthållning där en stadig frukost är grunden för en bra dag ger en balanserad livshållning.

De tillfrågade är dock inga träningsfanatiker som räknar kalorier och aldrig unnar sig sötsaker. Enligt undersökningen är det viktigaste med både lunch och middag att den ska var god. Bara 5,5 procent av de tillfrågade svarar att de väljer att äta till exempel sallad till middag för att undvika kalorier. Drygt 60 procent svarar att de äter godis och snacks minst en gång i veckan.

Knappt 10 procent uppger att de tränar extra inför sommaren medan nästan 6 av 10 är nöjda med sina kroppar. Dessutom svarar en knapp majoritet av respondenterna att de sällan eller aldrig bantar.

Fakta från undersökningen: Jag är nöjd med min kropp 57,9% Jag är nästan aldrig sjuk 81% Jag bantar aldrig 50,6% Jag är lycklig 81,9% Jag äter nästan alltid hälsosamt 52,7%

De flesta i undersökningen äter oftast en bra och nyttig frukost. Gröt, mörkt bröd, müsli och filmjölk eller yoghurt är de vanligaste delarna men på helgerna unnar man sig lite lyxigare varianter.

Fakta om Axa Sports Club AXA Sports Club, som etablerades 1999, är en idrottsförening med drygt 35 000 medlemmar i Sverige, Norge och Danmark. Föreningen företräds av stjärnorna Peter Forsberg, Susanna och Jenny Kallur, Mathias Fredriksson samt Linda Heed. AXA Sports Club är medlem i Riksidrottsförbundet, Svenska Skidförbundet och Svenska Friidrottsförbundet. Idrottsföreningen ingår i Lantmännen Axa och har som syfte att sprida information och kunskap om kostens betydelse för resultat och välbefinnande. Därutöver motarbeta dopning samt stödja motions- och idrottsaktiviteter genom att erbjuda medlemmarna möjlighet att delta i olika evenemang. Att vara medlem är gratis. Lantmännen Axas erfarenheter av kostens betydelse för att prestera bra är baserat på samarbetet med Sveriges elitidrottare – något som visat sig ge mycket goda resultat.

Om undersökningen 3113 personer som är medlemmar i Axa Sports Club har svarat på frågor om kost och träning i maj 2007. Undersökningsmetod var webbenkät. Hela Sverige och åldrarna 15-80 år är representerade i undersökningen.

För information, kontakta Eva Lagerstam, informationschef Lantmännen Axa. Telefon: 070-927 80 98, e-post: eva.lagerstam@lantmannen.com

Magnus Johansson, vd för Lantmännen Axa. Telefon: 070-9278747, e-post: magnus.johansson@lantmannen.com