Fem produkter från Axa och Kungsörnen klimatdeklareras

Fem produkter från Axa och Kungsörnen klimatdeklareras

Nu klimatdeklareras fem av Lantmännen Cerealias konsumentprodukter. Det gäller Axa havregryn, Kungsörnen Kärnvetemjöl, Kungsörnen Matvete, Kungsörnen Mathavre och Kungsörnen Matkorn. Lantmännen är först ut på marknaden med att klimatdeklarera sina produkter.

Klimatdeklaration innebär att man på produktförpackningarna skriver ut produktens klimatpåverkan från alla produktionssteg – från jord till bord. Produkterna Axa havregryn, Kungsörnen Kärnvetemjöl, Kungsörnen Matvete, Kungsörnen Mathavre och Kungsörnen Matkorn kommer att finnas deklarerade i butikshyllan från och med kvartal 1, 2009.

– Vi ser klimatdeklarationen som ett naturligt första steg i väntan på en branschmärkning. Lantmännen har både kunskapen och viljan att driva utvecklingen inom detta område. Vi vill visa att vi tar ansvar och samtidigt ge vägledning till konsumenter som vill göra ett bra klimatval, säger Magnus Johansson, affärsområdeschef för Lantmännen Cerealia.

Informationen i en klimatdeklaration används för att göra trovärdiga jämförelser inom samma produktområden. I flera konsumentundersökningar efterfrågas klimatinformation på livsmedel så att man i butiken kan se hur mycket olika produkter påverkar vårt klimat och ta beslut om köp därefter.

Klimatdeklaration - helhetsperspektiv av produkters klimatpåverkan Klimatdeklarationen baserar sig på en studie av vilken klimatpåverkan produktionen av en viss produkt har ur ett livscykelperspektiv och bygger på internationellt beprövade och vetenskapligt säkrade metoder. De ger ett helhetsperspektiv av produkters klimatpåverkan. Studien och klimatdeklarationen granskas sedan av IVL Svenska Miljöinstitutet, ett fristående och icke vinstdrivande forskningsinstitut som sedan 1966 arbetat med lösningar på miljöproblem i samhället och hos företag. Lantmännen är först ut på marknaden med att klimatdeklarera sina produkter.

För mer information: Magnus Johansson, affärsområdeschef Lantmännen Cerealia, tel: 070-927 87 47 Anna Johansson, informationschef Lantmännen Cerealia, tel: 070-399 29 64

Fakta/Lantmännen Cerealia Lantmännen Cerealia med varumärken som Axa, Kungsörnen, Start, Gooh! och GoGreen är ett affärsområde med stark utveckling i norra Europa. Med 1 400 anställda omsatte verksamheten 3,8 miljarder kronor 2007. Lantmännen Cerealia ingår i Lantmännen, som är en av Nordens största koncerner inom livsmedel, energi och lantbruk. Lantmännen ägs av 42 000 svenska lantbrukare, har 13 000 anställda, är verksam i 19 länder och omsätter 36 miljarder kronor. Läs gärna mer på www.lantmannen.com.