Axcel ingår partnerskap med programvarubolaget Progrits

13 juni, 2023

Axcel stärker sin position inom den nordiska tekniksektorn genom att förvärva det ledande svenska programvarubolaget Progrits.

Progrits är ett ledande programvaruföretag inom vertikal mjukvara och informationstjänster baserat i Sverige och består av 10 verksamheter som utvecklar och levererar verksamhetskritisk programvara och informationstjänster inom transport och logistik, fordonshandel och integrerad e-handel. Det B2B-fokuserade programvaruföretaget förenklar och automatiserar hanteringen av kundinformation och arbetsflöden för sina cirka

5 000 nordiska och internationella kunder. Gruppen har sitt huvudkontor i Göteborg och sysselsätter cirka 200 personer, varav hälften är mjukvaruingenjörer.

”Progrits passar perfekt med Axcel och låter oss bygga vidare på våra framgångar och kompetenser inom tekniksektorn", säger Björn Larsson, Partner på Axcel. "Progrits är en ledare inom en rad nischer med starka lokala positioner och kundrelationer. Företaget har verksamhetskritisk programvara, en skalbar plattform för ytterligare tillväxt och ett starkt ledningsteam som vi verkligen ser fram emot att samarbeta med.”

Ambitiös tillväxtagenda

Under Axcels ägande kommer Progrits att driva en ambitiös tillväxtagenda. Progrits affärsenheter kommer att fortsätta drivas under starkt lokalt ledarskap och dra betydande fördelar av att vara en del av en grupp som är större än summan av dess delar.

"Vi är glada att samarbeta med Axcel som har en bevisad erfarenhet av att accelerera tillväxten i företag som vårt och djup expertis inom tekniksektorn", säger Björn Ekström, VD för Progrits. "Vi kommer att fortsätta att expandera företaget, både i Sverige och internationellt, och bygga en stark grupp tillsammans."

Stark närvaro inom nordisk tekniksektor
Med investeringen i Progrits stärker Axcel ytterligare sin närvaro inom nordisk tekniksektor. Axcel är även för närvarande majoritetsägare i Loopia, SuperOffice, itm8, BullWall, Init, NTI, emagine och Phase One. Tidigare har Axcel framgångsrikt avyttrat investeringar i bland annat EG, Conscia och SteelSeries.

Progrits' ledningsteam kommer att kvarstå under det nya ägandet och kommer att återinvestera tillsammans med Axcel.

Progrits är den andra investeringen i Axcel Fund VII.

Om Progrits
Progrits är ett ledande företag inom vertikal mjukvara och informationstjänster inom B2B. Progrits utvecklar verksamhetskritiska programvaror och informationstjänster inom transport och logistik, fordonsapplikationer och integrerad e-handel. Med 200 anställda, cirka 5 000 nordiska och internationella, privata och offentliga kunder och en omsättning på över 300 miljoner SEK, är Progrits fokus att leverera produkter och lösningar som förenklar och automatiserar arbetet för sina kunder och deras organisationer. För mer information, besök www.progrits.com.

Om Axcel
Axcel grundades 1994 och är ett nordiskt private equity-bolag som fokuserar på medelstora företag inom fyra sektorer: tjänster och industri, teknologi, hälso- och sjukvård samt konsument. Axcel accelererar värdeskapandet i sina 20 företag genom att nyttja bolagets erfarenhet och expertis inom kommersiell excellens, förvärv och tillväxt, digitalisering och hållbarhet. Axcel har startat sex fonder med totalt kapital på 2,8 miljarder Euro från både nordiska och internationella investerare och är nu i process med att resa sin sjunde fond. Dessa fonder har gjort 69 plattforminvesteringar med väl över 200 tilläggsinvesteringar och 49 avyttringar. För mer information, besök www.axcel.dk

För ytterligare frågor, vänligen kontakta,

Axcel:
Björn Larsson, Partner