Axcel köper logistikgruppen LGT av Litorina

Report this content

LGT får ny huvudägare – Axcel satsar tillsammans med ledningen på att ytterligare bredda LGTs tjänsterbjudande och att expandera bolaget i utvalda marknader

LGT som omsatte cirka 700 MSEK under 2008, är verksam inom tredjepartslogistik av möbler såväl som andra produkt-segment. Bolagets tjänster består i huvudsak av lagring, orderplockning, samlastning och distribution inom och till och från Norden. LGT har en stark position inom segmentet möbler, och arbetar utifrån terminaler och lager med huvudsäte i Tibro i Sverige och Horsens i Danmark. Tack vare sin flexibla kostnadsstruktur har bolaget klarat sig väl och räknar med att gå stärkt ut ur lågkonjunkturen. Axcel köper LGT av Litorina Kapital 2001 KB, som ägt bolaget sedan 2005.

Ledningen välkomnar Axcel som sin nya huvudägare: ”Vi ser fram emot att ytterligare utveckla LGT gruppen tillsammans med Axcel, där inte minst deras nätverk på den danska marknaden kommer att vara värdefullt”, säger Hans Hjelmström, koncernchef för LGT. ”Målet är att bredda tjänsterbjudandet till nuvarande kunder såväl som att bearbeta nya kundseg-ment. Utöver detta ser vi potential i att ytterligare expandera verksamheten i Norden och utvalda länder i Europa”, avslu-tar Hans Hjelmström.

Axcel har en god förståelse för möbelbranschen från tidigare investeringar såsom exempelvis Tvilum-Scanbirk, IDEmøb-ler och Ilva. ”Vi förväntar oss att 2009 blir ett tufft år för möbelbranschen generellt, men det har öppnat upp för mycket in-tressanta investeringsmöjligheter. LGT är ett välskött bolag med ett starkt koncept som vi ser stor potential att bygga vi-dare på. Axcel är genom sin närhet till både den svenska och danska marknaden väl positionerad för att stötta bolagets fortsatta utveckling”, säger Vilhelm Sundström, Partner och ansvarig för Axcel i Sverige.

Axcels förvärv av LGTs dotterbolag förväntas slutföras under maj månad och är villkorat godkännande av konkurrens-myndigheterna i Sverige och Norge.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

LGT
Hans Hjelmström