Axcel satsar på telekombranschen

Report this content

Netel, en ledande aktör inom tjänster och byggnation av mobil- och fastnät för telekommunikation, får Axcel som ny huvudägare. Nuvarande ägare behåller en stor minoritetspost och kommer tillsammans med Axcel att ge utökade resurser för att stötta bolagets fortsatta expansion.

Netel är en ledande aktör i Sverige och Norge inom tjänster och byggnation av mobil- och fastnät för telekommunikation. Företaget utför planering, projektering, byggnation och underhåll av telekomnätverk åt bl.a. telekomoperatörer, nätägare och fastighetsbolag. Idag har Netel drygt 110 anställda vid 10 kontor i Sverige och Norge och sysselsätter, inklusive projektledda underleverantörer, ca 400 fulltidstjänster. Under

2012 uppgick försäljningen till ca 465 miljoner SEK.

Bolagets ledning välkomnar Axcel som sin nya huvudägare:

‒ Axcel blir en stark utvecklingspartner till oss. Vi har samsyn på Netels utvecklingspotential och tillsammans med Axcel kommer vi att få ännu mer kraft i genomförandet av vår affärsplan. Jag ser fram emot att få vidareutveckla och expandera företaget med en engagerad ägare som Axcel, säger Erik Salling, VD för Netel.

Axcel ser stor potential i bolaget:

‒ Netel är ett välskött bolag med stor potential att växa i nuvarande och nya marknader och geografiska områden. Dessutom finns ett stort underliggande behov av fortsatt utbyggnad av infrastruktur inom telekommunikation, delvis drivet av en växande mängd datatrafik i de fasta och mobila telekomnäten, säger Lars Österberg, partner på Axcel.

Affären, som kräver godkännande av berörda konkurrensmyndigheter, beräknas vara avslutad under första kvartalet 2013.

För mer information, vänligen kontakta:

Netel: Erik Salling, VD, tel: +46 (0) 8-444 74 01, mob: +46 (0) 733 37 50 00, e-post: erik.salling@netel.se

Axcel: Lars Österberg, Partner, tel: +46 (0) 8-442 53 46, mob: + 46 (0) 702 772310, e-post: lo@axcel.se

Om Netel

Netel bygger och underhåller fysisk infrastruktur för så väl fast som trådlös kommunikation.  Bolaget erbjuder sina kunder en helhetslösning med bl.a. övergripande projektledning, nätplanering, siteanskaffning inkl. tillståndshantering, projektering, byggnation, installation och driftsättning samt drift/underhåll.  Idag har Netel drygt 110 anställda vid 10 kontor i Sverige och Norge och sysselsätter, inklusive projektledda underleverantörer, ca 400 fulltidstjänster.  Under 2012 uppgick försäljningen till ca SEK 465 miljoner.

www.netel.se

Om Axcel

Axcel grundades 1994 av en grupp investerare från Danmarks största finansiella och industriella organisationer och fokuserar på investeringar i medelstora företag med bas i Sverige eller Danmark. Axcel har en bred krets av danska, svenska och internationella investerare och har rest fyra fonder, med totalt ca DKK 10 miljarder i kapitalåtagande.  Fonderna har gjort 39 investeringar och 50 större tilläggsförvärv.  Hitintills har 25 av dessa investeringar avyttrats eller börsnoterats. Fondernas nuvarande investeringar omfattar

14 företag samt en betydande aktiepost i börsnoterade PANDORA, vilka totalt anställer ca 11 400 personer och har en omsättning på ca DKK 16 miljarder.

www.axcel.se

Taggar: