Axcel stänger övertecknad fond VII på 1,3 miljarder euro

Report this content

Den nordiska private equity-firman Axcel stänger sin hittills största fond vid en övertecknad övre gräns på 1,3 miljarder euro. Axcel bygger på sin 30-åriga historia av att skapa lönsam tillväxt och hållbar utveckling i nordiska medelstora företag med marknadsledande positioner. Med den nya fonden stärker Axcel sin närvaro ytterligare i Sverige där bolaget har fördubblat teamet och accelererat investeringarna. Tre av de hittills fyra investeringarna i den nya fonden är gjorda i Sverige.

Efter en framgångsrik kapitalanskaffning har Axcel stängt fond VII vid en övertecknad övre gräns på 1,3 miljarder euro, vilken överstiger målet på 1 miljard euro. Detta motsvarar en ökning med drygt 60 procent jämfört med föregångaren, Axcel VI, som stängde på 807 miljoner euro år 2021.

Thomas Blomqvist, Partner och baserad i Stockholm, säger: "Med Axcel VII har vi rest vår hittills största fond. Fonden fick stark efterfrågan trots den utmanande marknaden för kapitalanskaffning – ett tydligt bevis på Axcels beprövade och värdeskapande investeringsstrategi. Vi är mycket nöjda med det starka intresset för Axcel VII och vill tacka våra befintliga investerare för deras fortsatta stöd samt välkomna nya investerare till Axcel.”

Björn Larsson, Partner och baserad i Stockholm, menar att det starka stödet för den senaste fonden är ett gott betyg på Axcels förmåga att bygga nordiska, marknadsledande företag inom attraktiva och stabila branscher.

“Vi ser fram emot att fortsätta växla upp i Sverige och tillsammans med vårt fantastiska team utveckla marknadsledande företag, skapa lönsam tillväxt och långsiktigt hållbart värde för alla intressenter", säger Björn Larsson.

Axcel VII:s investerarbas består av ledande investerare från Norden, Europa och USA och inkluderar primärt pensionsfonder, stiftelser, kapitalförvaltare, family offices, samt personer knutna till Axcel.

Stark närvaro på den svenska marknaden

Axcel VII har ett nordiskt mandat och investerar i starka och lönsamma företag inom Axcels fyra fokusområden: Teknologi, Affärstjänster & Industri, Hälso- och Sjukvård samt Konsumentprodukter. Axcel VII har redan gjort fyra investeringar, varav tre i Sverige: XPartners, en teknikkonsultgrupp med stark hållbarhetsprägel; Progrits, ett mjukvaruföretag; Tic Elkas-Eegholm, en leverantör av elektriska paneler, och senast ett svenskt tjänsteföretag. Axcel har därutöver genomfört närmare 70 tilläggsförvärv till sina plattformsföretag de senaste 12 månaderna.

Utöver de nya investeringarna, så fortsatte Axcel under 2023 att realisera investeringar genom att avyttra både Mountain Top och Delete Group.

Axcel har haft kontor i Sverige sedan år 2006. Under de senaste åren har bolaget accelererat investeringar i Sverige och fördubblat antalet anställda. Idag har Axcel 15 personer baserade på kontoret i Stockholm.

PJT Park Hill har agerat som Axcels globala rådgivare för kapitalanskaffningen till Axcel VII, medan Clifford Chance LLP och Kromann Reumert agerade som juridiska rådgivare.

Om Axcel

Axcel grundades 1994 och är en nordisk private equity-firma som fokuserar på medelstora företag inom fyra sektorer: Teknologi, Affärstjänster & Industri, Hälso- och Sjukvård samt Konsumentprodukter. Axcel accelererar värdeskapandet i sina företag genom att fokusera på kommersiella förbättringar, förvärv, digitalisering och hållbarhet. Axcel har hittills rest sju fonder med ett totalt kapitalåtagande på över 4,1 miljarder euro från nordiska och internationella investerare. Axcel äger för närvarande 21 företag med huvudkontor över hela Norden och har sedan grundandet 1994 genomfört totalt 71 plattformsinvesteringar, över 300 tilläggsförvärv och 50 försäljningar. För mer information, besök www.axcel.dk

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Thomas Blomqvist, Partner
Tel: +46 709 22 10 49