• Axcel/

Oberoende revisionsfirma har granskat JB Education: Axcel har inte tagit ut några vinster ur verksamheten

Report this content

Axcel förvärvade JB Education 2008. Sedan dess har Axcel stött skolkoncernen med ett tresiffrigt miljonbelopp.

Med ett drastiskt minskat elevunderlag och kraftigt växande förluster blev konkursen tyvärr ofrånkomlig i juni 2013. I samband med konkursen har det spekulerats i svenska medier om att Axcel skulle ha delat ut överskott i JB Educations verksamhet till Axcels investerare under sin tid som ägare.

Av det skälet har Axcel bett revisionsfirman PricewaterhouseCoopers AB (PwC) att gå igenom JB Education-koncernens räkenskaper för perioden 2008-01-01 (Axcel övertog JB Education den 3 oktober 2008) fram till konkursen den 12 juni 2013.

Syftet med granskningen har varit att säkerställa att det inte har skett några utbetalningar från JB Education (koncernen och något av dotterbolagen) till Axcel under ägarskapet, samt att JB Education från 2012 fram till konkursen mottagit 100 miljoner kronor från Axcel genom nyemission och lån.

PwCs granskning bekräftar att någon utdelning inte har skett. Vidare visar genomgången att Axcel via moderbolaget SAJBO1 Invest ApS under 2012-2013 har tillfört JB Education 100 miljoner kronor genom nyemission och lån samt att SAJBO1 Invest ApS varken erhållit ränta eller återbetalningar på dessa lån.

Granskningen är baserad på årsredovisningar samt årsstämmoprotokoll för åren 2008-2012. Därutöver har PwC även haft tillgång till lånehandlingar och styrelseprotokoll som behandlar nyemissionen.

– Det känns bra att en oberoende part, PwC, nu kan bekräfta att vi inte har tagit ut några vinster ur JB Education, säger Vilhelm Sundström, ansvarig partner för investeringen i JB Education på Axcel.
Tvärtom har Axcel stött verksamheten med stora resurser. Vi har också tagit initiativ till överenskommelser med nya huvudmän för att säkerställa att så många elever och lärare som möjligt nu kan fortsätta i sina skolor.

Bilagor:
Förändring av eget kapital (1) samt upptagna lån (2)

Ytterligare information:
Vilhelm Sundström, partner, tel.: +46 (0) 8 442 53 90, e-mail: vs@axcel.se
Joachim Sperling, kommunikationsansvarig, tel: +45 40 96 68 86, e-mail: js@axcel.dk

Om Axcel
Axcel grundades 1994 av en grupp investerare från Danmarks största finans- och industriorganisationer. Axcel är en nordisk riskkapitalfond, som fokuserar på mellanstora företag och har en bred krets av danska och internationella investerare. Axcel har upprättat fyra fonder med sammanlagt ca DKK 10 miljarder i kapitalåtaganden och har genomfört mer än 40 investeringar och 50 större tilläggsförvärv till dessa. Av dessa 40 bolagsinvesteringar har 26 sålts eller börsnoterats. Axcel äger idag 15 företag och en betydande aktiepost i PANDORA och dessa företag har tillsammans en omsättning på knappt DKK 17 miljarder och sysselsätter ca 12 500 medarbetare.

Taggar: