Bokslutskommuniké 2008

Report this content

- Axel Johnson-koncernens konsoliderade omsättning uppgick till 19 881 mkr (19 557). Omsättningen i delägda Axfood och Mekonomen uppgick till 31 663 mkr (29 189) respektive 2 646 mkr (2 530).

- Rörelseresultatet uppgick till 993 mkr (1 167). Resultatet efter finansnetto uppgick efter nedskrivningar till 909 mkr (1 314). I resultatet föregående år ingår reavinster om 164 mkr.

- Under året har ett flertal förvärv genomförts. Axel Johnson International har förvärvat brittiska Certex Lifting, danska Peter Harbo, finska Porin Laakeri och de svenska bolagen Elektro-Dynamo AB, EN Components och LVD Lastvagnsdelar. Åhlensgruppen har förvärvat butikskedjan Parfymeri Mitti och Axfood är sedan januari ägare av PrisXtra. Mekonomen har ingått avtal med Micro AB om att förvärva åtta Micro-butiker och Servera har förstärkt sin position i södra Sverige genom förvärvet av RP Frukt. SvenskBevakningsTjänst har under året utökat sin verksamhet genom köpet av Parkab.

- Axel Johnson-koncernens finansiella ställning förstärktes ytterligare. Det synliga egna kapitalet ökade till 5 894 mkr (5 573). De likvida medlen uppgick vid årsskiftet till 2 569 mkr (2 058) och nettokassan uppgick till 1 514 mkr.

Nyckeltal

Belopp i mkr 2008 2007

Nettoomsättning 19 881 19 557
Rörelseresultat 993 1 167
Rörelsemarginal, % 5,0 6,0
Resultat efter finansnetto 909 1 314
Årets resultat 515 880
Eget kapital 5 894 5 573
Soliditet, % 56 60

Koncernchefens kommentar

Trots en vikande konjunktur med svårnavigerade marknader har vi som handelskoncern klarat oss väl under 2008. De flesta av Axel Johnson-koncernens bolag nådde goda resultat trots en allmänt svagare konjunktur. Koncernens omsättning ökade med 324 mkr och resultatet efter finansiella poster uppgick till 909 mkr. Resultatet belastades med löpande goodwillavskrivningar på 207 mkr.

Axel Johnson International har haft ett framgångsrikt år med tillväxt från såväl förvärvade bolag som organiskt. Inom Axfood har Willys gjort sitt bästa år någonsin och Mekonomen har stärkt sin marknadsposition på en krympande marknad. Novax, som investerar i tillväxtföretag, har utvärderat ett stort antal affärsförslag men inga nya förvärv har genomförts.

Servera hade sitt bästa resultat hittills och har under året skördat goda framgångar med tillväxttal runt 10 procent. Svensk BevakningsTjänst hade också ett rekordår och har stärkt sin position som Sveriges tredje största bevakningsbolag. Expansionen inom Åhlénsgruppen fortsatte och 38 nya varuhus och butiker öppnade i Sverige, Finland och Norge. Åhlensgruppens resultat har dock påverkats negativt av den rådande konjunkturen och bolagets försäljning har försvagats.

De senaste årens långsiktiga arbete med att förbättra våra kunderbjudanden, med att bygga och utveckla våra verksamheter, har skapat en stabil plattform för framtida tillväxt. Förvärv av nya verksamheter, försäljningar av verksamheter och goda kassaflöden i existerande bolag har gett oss en stabil finansiell ställning. Axel Johnson-koncernen är i dagsläget skuldfri. Trots att 2008 blev det svagaste börsåret sedan 1930-talet har vi betydande orealiserade övervärden i balansräkningen. Detta skapar förutsättningar att agera proaktivt och att fortsätta att expandera våra verksamheter under 2009.

Stockholm den 20 februari 2009

Fredrik Persson, vd och koncernchef

Bolagskommentarer

Omsättning och resultat för respektive bolag
Omsättning Resultat efter finansnetto
Belopp i mkr 2008 2007 2008 2007
Axel Johnson International 6 065 5 187 * 284 287 *
Axfood 31 663 29 189 1 011 1 086
Mekonomen 2 646 2 530 261 267 **
Novax 542 508 -15 -11
Servera 6 857 6 193 166 148
Svensk BevakningsTjänst 636 546 42 28
Åhlensgruppen 5 789 5 683 187 266

* Jämförelse år 2007 är justerat för avyttrade verksamheter.
** Jämförelse år 2007 är justerat för realisationsvinster om 151 mkr från försäljningen av fastigheter.

Axel Johnson International
Under året har efterfrågan på Axel Johnson Internationals produkter och tjänster ökat och koncernen visar på fortsatt god tillväxt. Koncernen har genom förvärv av bland annat det brittiska bolaget Certex Lifting, Peter Harbo, LVD Lastvagnar och Elektro-Dynamo AB fortsatt sin expansion. I augusti tillträdde Mats R Karlsson som ny verkställande direktör.

Axfood
Axfood har under året visat på en bra omsättningstillväxt, god lönsamhet och hög kostnadskontroll. Willys hade sitt bästa resultat hittills och bolaget har med gott utfall fortsatt att satsa på färskvaror och utökning av sortimentet. Hemköp har arbetat vidare med sin åtgärdsplan och har bland annat fokuserat på kostnadskontroll, pris- och sortimentsstrategi och bättre kontroll över bruttovinsten. Dagab har satsat på att bli ännu bättre på färskvaror och Axfood Närlivs har förlängt och tecknat flera nya kundavtal. Under året genomfördes köpet av PrisXtra vilket innebar en förstärkning av Axfoods närvaro i Stockholm. I december skrev Axfood och Vi-butikerna på ett samarbetsavtal, vilket innebär att Dagab kommer att leverera dagligvaror till Vi-butikerna med start under 2009. Axel Johnsons ägarandel i Axfood uppgår till cirka 46 procent.

Mekonomen
Under året har Mekonomen intensifierat varumärkesarbetet och lanserat ett flertal nya koncept. Genom MekoPartner, en kedja med fristående verkstäder anslutna till Mekonomen, har bolaget förstärkt sitt erbjudande till verkstäder. Lanseringen av de kombinerade verkstads- och butikskoncepten Mekonomen Mega och Medium, samt en optimering av övriga butikers säljytor, har resulterat i ökad försäljning. I november ingick bolaget ett avtal med Micro AB om att förvärva åtta Microbutiker. Axel Johnsons ägarandel i Mekonomen uppgår till 29 procent.

Novax
Novax har inte genomfört några nya förvärv under året. Bolagen inom Novax har under året expanderat med ett flertal nya butiker och en ökad internationell närvaro. DesignTorget har haft en tillväxt på cirka 10 procent och öppnade under året en webshop. Novax har förvärvat ytterligare 5,3 procentenheter i Filippa K och ägarandelen uppgår därmed till 56 procent. Filippa K har fortsatt sin internationella expansion med bland annat en koncept store i Hamburg. Den rådande konjunkturen har under året resulterat i försämrade marknadsförutsättningar för Novax dotterbolag.

Servera
Servera har under året fortsatt att ta marknadsandelar samt ytterligare utvecklat sitt erbjudande till kunderna. Genom en medveten strategi har bolaget fokuserat på kunder inom det privata restaurangsegmentet och breddat sitt sortiment inom kött, chark och ost. Servera har under 2008 etablerat sig på shippingmarknaden med ett flertal rederier som nya kunder.

SvenskBevakningsTjänst
Svensk BevakningsTjänst har under 2008 stärkt sin marknadsposition, utökat uppdragen hos befintliga kunder och tecknat avtal med cirka 1500 nya kunder. Det nya affärsområdet Parkering ökar bolagets närvaro i Stockholmsområdet och SvenskBevakningsTjänst ser en stor utvecklingspotential för denna del av verksamheten.

Åhlensgruppen
Åhlensgruppen har påbörjat ett omfattande strategi- och förändringsarbete som syftar till att förstärka kunderbjudandet och därmed öka försäljningen. Bolagets modesatsning har intensifierats vilket resulterat i att varuhusens försäljning av modevaror visade bättre indextal än branschen som helhet. Trots en ökad konkurrens på skönhetsmarknaden visar Kicks på goda resultat. Under året har Kicks förvärvat butikskedjan Parfymeri Mitti i Skåne samt öppnat totalt 21 nya butiker i Norden. Åhlénsgruppens verksamheter har under året påverkats av den rådande konjunkturen, vilket haft en negativ inverkan på försäljningen. Thomas Axén tillträdde som ny Vd för Åhlensgruppen i april 2008.

För ytterligare information var vänlig kontakta:
Fredrik Persson, vd och koncernchef, tel. 08-701 61 59
Lilian Fossum, vvd och ekonomidirektör, tel. 08-701 61 58
Sofia Gustafsson, presskontakt, tel. 08-701 61 18

____________________________________________________________________________________
Axel Johnson AB är ett familjeföretag i fjärde och femte generationen som bygger och utvecklar verksamheter inom handel och tjänster på den europeiska marknaden med tyngdpunkt i Norden. Koncernbolagen består idag av Axel Johnson International, Novax, Servera, Svensk BevakningsTjänst och Åhlénsgruppen samt delägda börsnoterade Axfood och Mekonomen. www.axeljohnson.se

Axel Johnson AB ingår som en av tre fristående koncerner i Axel Johnson Gruppen tillsammans med AxFast och amerikanska Axel Johnson Inc. Därutöver ingår ägarintressen i Nordstjernan. Axel Johnson Gruppen ägs av Antonia Ax:son Johnson med familj. www.axeljohnsongruppen.se