Bokslutskommuniké 2011

Höjdpunkter 2011

• Trots ett utmanande affärsklimat rapporterade Axel Johnson-koncernen sitt hittills starkaste resultat och resultatet efter finansnetto uppgick till 1 451 mkr (1 002)
    Sex av sju koncernbolag presterade bättre än föregående år, varav fyra, Axfood, Mekonomen, Novax och Svensk BevakningsTjänst redovisade rekordresultat.
  • Ett antal strategiskt viktiga strukturaffärer och förvärv genomfördes.
    Servera bildade tillsammans med Martin Olsson det nya bolaget Martin & Servera. Mekonomen förvärvade Sørensen og Balchen och tecknade avtal om att köpa Meca. Därutöver genomförde Axel Johnson International sju förvärv och Novax blev delägare i Medius och Global Health Online. Efter årets slut har Novax blivit majoritetsägare i RCO.
  • Axel Johnson investerade drygt 600 mkr i Axfood och Mekonomen.
    Ägandet i Axfood ökade till drygt 50 procent och Axfood blev därmed ett dotterbolag till Axel Johnson.

Finansiell ställning

• Koncernens resultat- och balansräkning har påverkats av att Axfood nu konsolideras i Axel Johnson.
    Till följd av konsolideringen har omsättningen ökat med 6 022 mkr, resultatet efter finansnetto med 106 mkr och soliditeten minskat med cirka 15 procentenheter.
  • Axel Johnsons finansiella ställning är fortsatt stark
    Det egna kapitalet uppgick till 7 093 mkr (6 518). Likvida medlen uppgick till 3 011 mkr (2 723) och nettokassan till 1 052 mkr (1 902).
2009 2010 2011
Omsättning (mkr) 20 073 20 899 29 615
Tillväxt (%) 1 4 42
Resultat efter finansnetto (mkr) 916 1 002 1 451
Marginal (%) 4,6 4,8 4,9
Årets resultat (mkr) 601 650 933
Marginal (%) 3,0 3,1 3,1
Eget kapital (mkr) 6 258 6 518 7 093
Soliditet (%) 61 60 45
Räntabilitet på eget kapital (%) 9,9 10,2 13,7

VD kommentar

Redan i slutet av 2010 började de svenska konsumenternas försiktighet att kännas av i detaljhandeln. I media fortsatte man att tala om konjunkturuppgång efter finanskrisen, men under andra kvartalet 2011 stod det klart att ekonomin svängt och att Europa åter befann sig i ett utsatt läge.

Trots det rådande tuffa klimatet har koncernens verksamheter utvecklats väl under 2011 och Axel Johnson har rapporterat det hittills högsta resultatet i företagets historia. Sex av koncernens sju verksamheter redovisar högre vinster än föregående år och Axfood, Mekonomen, Novax och Svensk BevakningsTjänst, når sina bästa resultat hittills. Vår starka finansiella ställning och vårt långsiktiga perspektiv har även möjliggjort för oss att, trots det ekonomiska läget, genomföra ett antal förvärv och strukturaffärer.

Mycket tyder på att 2012 kommer att bli ännu ett utmanande år med ekonomisk ovisshet i vår omvärld. På Axel Johnson kommer vi att fortsätta sträva efter att skapa hållbart värde för kunder, medarbetare och ägare. Vi står väl förberedda att möta nya utmaningar och att ta vara på de möjligheter som ges.

Stockholm den 24 februari 2012

Fredrik Persson, vd och koncernchef.

För fullständig bokslutskommuniké se bifogad pdf.

För ytterligare information kontakta:

Fredrik Persson, vd och koncernchef, tel. 08-701 61 59
Sofia Gustafsson, pressansvarig, tel. 08-701 61 18

Axel Johnson AB är en av Nordens ledande handelskoncerner som bygger och utvecklar verksamheter inom handel och tjänster på den europeiska marknaden med tyngdpunkt i Norden. Koncernbolagen består idag av Axel Johnson International, Axstores, Martin & Servera (70%), Novax, Svensk BevakningsTjänst samt delägda börsnoterade Axfood (ca 50%) och Mekonomen (29%). Totalt omsätter de hel- och delägda bolagen i Axel Johnson cirka 63 miljarder kronor och har omkring 19 000 anställda (2011). Axel Johnson är ett familjeföretag i fjärde och femte generationen och ägs av Antonia Ax:son Johnson med familj. www.axeljohnson.se

Axel Johnson koncernen ingår som en av fyra fristående koncerner i Axel Johnson Gruppen tillsammans med fastighetsbolaget AxFast, amerikanska Axel Johnson Inc. och förvaltningsbolaget AltoCumulus