Mia Brunell Livfors ny vd på Axel Johnson

Styrelsen i Axel Johnson AB har utsett Mia Brunell Livfors till ny vd och koncernchef, med tillträde den 1 juni 2015.

Mia Brunell Livfors var 2006 – 2014 vd och koncernchef för Investment AB Kinnevik och var dessförinnan bland annat finanschef i Modern Times Group MTG. Sedan 2014 har Mia varit rådgivare till Axel Johnson och tillträdde 2015 som ledamot i styrelsen.

”Mias gedigna bakgrund från ledande positioner, djupa kompetens och långa erfarenhet från att bygga och utveckla verksamheter kommer att vara en stor tillgång för oss. Jag är därför mycket glad att Mia tar på sig rollen att leda arbetet när Axel Johnson nu tar nästa steg i utvecklingen för att ta tillvara våra stora framtida möjligheter”, säger Caroline Berg, ordförande i Axel Johnson.

Fredrik Persson, vd på Axel Johnson, lämnar sin tjänst och övriga uppdrag inom koncernen den sista maj 2015, men kvarstår som ordförande i Axfood fram till bolagstämman i början av 2016.

”Jag vill uttrycka stor tacksamhet för vad Fredrik har åstadkommit under sina 15 år på Axel Johnson, varav de senaste 8 åren som vd. Under Fredriks ledarskap har koncernen haft en mycket positiv utveckling och vi har idag en fantastisk position utifrån vilken vi fortsätter att utveckla verksamheten”, säger Caroline Berg.

Mia Brunell Livfors kommer att avböja omval till styrelserna i Transcom, Tele2, MTG och Qliro Group, för att fokusera på sitt uppdrag som vd på Axel Johnson.

För ytterligare information, kontakta:

Caroline Berg, ordförande i Axel Johnson, 08-701 61 00
Maria Luthström, kommunikationschef, 076-138 74 06, maria.luthstrom@axeljohnson.se

Axel Johnson AB är en av Nordens ledande handelskoncerner som bygger och utvecklar verksamheter inom handel och tjänster på den europeiska marknaden med tyngdpunkt i Norden. Koncernbolagen består idag av Axel Johnson International, Axstores, Martin & Servera (70%), Novax samt delägda börsnoterade Axfood (ca 50%) och Mekonomen Group (ca 26%). Totalt omsätter de hel- och delägda bolagen i Axel Johnson cirka 72 miljarder kronor och har omkring 20 000 anställda (2014). Axel Johnson är ett familjeföretag i fjärde och femte generationen och ägs av Antonia Ax:son Johnson med familj. www.axeljohnson.se

Axel Johnson koncernen ingår som en av fyra fristående koncerner i Axel Johnson Gruppen tillsammans med fastighetsbolaget AxFast, amerikanska Axel Johnson Inc. och förvaltningsbolaget AltoCumulus.